5 viktiga SEO-trender 2019

5 viktiga SEO-trender att ha koll på 2019

Google har hunnit göra flera uppdateringar under året som gått. Gamla SEO-taktiker har förlorat sin verkan och nya trender har tagit form. Här kommer en sammanfattning av de fem viktigaste SEO-trenderna att ha koll på 2019:

  1. Förstå din målgrupp och deras avsikter
  2. Använd strukturerad data
  3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
  4. Förbered för voice search
  5. Håll koll på dina användares engagemang

1. Förstå din målgrupp och deras avsikter

Utifrån användarnas beteende kan Google numera förstå avsikter. Förr räckte det att optimera för sökord. Idag behöver vi optimera för user intent (”användarens avsikt” på svenska).
Användarnas behov och förväntningar skiljer sig åt beroende på vilken sökfras de googlar efter. En person som söker på frasen ”åka på semester” förväntar sig inspiration och tips på resmål. Gör vi en egen sökning ser vi att sökresultatet för ”åka på semester” består av just inspirerande artiklar och tips.

Vad är användaren ute efter?

User intent handlar om att förstå användarens avsikter och anpassa innehållet till varje sökord. Är de ute efter information, vill de jämföra produkter eller köpa någonting?

En person som söker på ”vinterjacka” får till exempel inte inspirerande artiklar om vinterjackor som resultat. Istället visas shopping annonser och länkar till e-handelssajter.

Frågor att ställa sig för att optimera user intent:

  • Vilket innehåll förväntar sig en person som söker efter en särskild sökfras?
  • Genom vilket format föredrar de att konsumera innehållet? Text, bild, video eller audio?

Idag räcker det inte att ha en hemsida som uppfyller alla krav vad gäller optimering och textkvalité. Om inte innehållet tilltalar målgruppen, det vill säga om du inte ger användaren det hen vill ha, blir det svårt att kamma hem en topplacering.

Lär dig att förstå ett sökords user intent:

  1. Sök efter ett ord eller en fras som du vill ranka på.
  2. Vilket innehåll rankar högst? Är det jämförelsesajter, fördjupande bloggar eller e-handelssajter?
  3. Matchar din hemsida samma typ av innehåll och format?
  4. Om inte – gör om eller skapa en ny sida som matchar användarens förväntningar. Om Google till exempel visar jämförelsesajter i topp 10 resultaten, så är det just en jämförelsesida du behöver skapa.

2. Använd strukturerad data

Strukturerad data är, enkelt uttryckt, organiserad data. Vi kan också kalla det för en strukturerad samling av information. Inom SEO-världen innebär strukturerad data att man implementerar någon form av märkspråk på en webbsida.

Strukturerad data – ett komplement till HTML

De flesta är bekanta med HTML. Med hjälp av HTML-taggar vet webbläsaren hur informationen i taggen ska visas upp. Exempelvis rubriken "Avatar" med taggarna "heading 1" säger till webbläsaren att ”Avatar” ska visas i formatet för rubrik 1. Men HTML-taggen ger ingen information om vad texten faktiskt betyder. Avatar kan referera till filmen ”Avatar” eller också kan det betyda profilbild.

Används för att presentera information direkt i sökresultatet

Strukturerad data används för att hjälpa sökmotorerna att förstå innehållet bättre så de kan presentera relevant innehåll till användaren. Genom att förstå innehållet kan de hämta information att visa direkt i sökresultatet. Rich snippets, rich cards, carousels och knowledge boxes är exempel på Google-funktioner som använder strukturerad data.

Exempel på rich cards, rich snippets etc.

Användning av strukturerad data ger bättre synlighet

Sökmotorernas mål är att göra det så enkelt som möjligt för användaren att hitta information. Med hjälp av strukturerad data kan användaren ta del av information direkt i sökresultatet (utan att behöva klicka sig vidare). Effekten blir en bättre användarupplevelse. Hemsidor som använder strukturerad data belönas därför av Google och får bättre synlighet i sökresultaten.

Fördjupning

Strukturerad data använder schema.org-vokabulär

Google, Bing, Yahoo! och Yandex använder schema.org som uppmärkningsverktyg för strukturerad data. Syftet är att ha ett konsekvent språk som alla sökleverantörer kan känna igen.

Du behöver inte lära dig någon ny kod då hemsidor med märkspråk använder HTML. Den enda skillnaden är att man lägger till så kallade schema.org vokabulär. Några exempel är Person, Place, Event, Organization, Product, Review, Review-aggregate, Breadcrumb, Offer, Offer-aggregate.

Olika information kräver olika uppmärkningar

Det finns olika typer av information som kräver att viss typ av data märks upp. För ett evenemang måste du till exempel ange evenemangets namn, plats och startdatum. En webbansvarig för en filmsajt kan till exempel använda schematypen ”movie” och egenskaper som ”director” och ”genre” i webbplatsens HTML-kod.

Fördjupning: Lär dig hur man använder strukturerad data.

3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet

Idag räcker det inte att publicera välskrivna blogginlägg. Det spelar ingen roll hur bra du skriver om Google inte får bekräftat att ditt innehåll är värdefullt (andra hemsidor länkar till det och det sprids i sociala medier).

Äg ett område och bygg upp ett förtroende

Google lägger stor vikt vid hemsidor som är auktoritära. De premierar hemsidor som lyckats bygga upp ett stort förtroende. Det handlar om att bli expert på ett ämne och äga det. Du själv behöver inte alltid vara experten som talar. Om du vill kan du ta hjälp av andra auktoriteter. Huvudsaken är att bli den hemsida personer vänder sig till när de vill fördjupa sig inom ett visst ämne.

Tips för att höja din auktoritet:

  1. Intervjua ledande personer inom din bransch och hänvisa till statistik och information på andra trovärdiga hemsidor.
  2. Ta hjälp av anställda inom företaget. Hur kan du få fler att dela med sig av sin expertkunskap?
  3. Backlinks (länkar från andra hemsidor) är det sökmotorerna främst tittar på när de avgör en hemsidas auktoritet. Ju fler relevanta länkar du kan få från olika domäner, med hög trovärdighet, desto bättre.

Tips! Med gratisverktyget från Moz kan du se hur många backlinks du har och vilka hemsidor som länkar till din domän.

Voice search har inte riktigt fått så stort genomslag än men enligt flera SEO-experter är det en trend som kommer bli allt viktigare under 2019.

Vad är voice search?

Voice search är röstsökningar som görs via en smart phone eller en smart högtalare, till exempel Google home. (Sedan oktober 2018 går Google home att styra på svenska).

Används för "vad"-, "var"- och "hur"-frågor"

Det som är viktigt att tänka på gällande röstsökningar är att de oftast används för längre söktermer. Folk som använder röststyrning är ute efter snabba svar på specifika frågor. Ofta inleds frågorna med ”Vad är…”, ”Var ligger…” och ”Hur…”.

Så optimerar du ditt innehåll för voice search:

  • Fokusera på long tail-sökord. Genom att inkludera long tail-sökord i ditt innehåll ökar du dina chanser att ranka i voice search. Med long tail-sökord menas längre sökfraser som består av två eller fler ord.
  • Se till att ha en FAQ-sida. Röstsökningar används ofta för korta och koncisa svar. Google hämtar därför ofta svar från just FAQ-sidor.
  • Sträva efter en stark länkprofil. Eftersom röstsökningar i regel endast återger ett sökresultat är det viktigt för Google att veta att användaren får ett trovärdigt svar. Därför är det till stor fördel om din hemsida har ett gott rykte och många relevanta länkar från andra domäner.

5. Håll koll på dina användares engagemang

Googles viktigaste uppgift är att tillfredsställa sina användare. De vill veta om dina besökare finner ditt innehåll användbart eller inte.

Mätvärden som indikerar engagemang har därför blivit allt viktigare för SEO. Bounce rate, average session duration och time spent on site är tre mätvärden som Google börjat titta närmare på.

En hög bounce rate (avvisningsfrekvens) innebär att dina besökare besökt din hemsida men inte klickat sig vidare. Kanske har det inte erbjudits något relaterat innehåll? Eller så var det inte tillräckligt intressant? User experience (användarupplevelsen) kan ha en stor inverkan på din avvisningsfrekvens. En besökare stannar inte länge om din sida laddar länge och/eller har en rörig struktur. Du kan läsa mer om "avvisningsfrekvens" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Session duration (genomsnittlig sessionslängd) är den genomsnittliga tiden som dina besökare spenderat på din hemsida. Ju längre sessionslängd, desto intressantare innehåll anser Google. Det kan vara bra att känna till att den genomsnittliga sessionslängden för organisk trafik är 53 sekunder och för direkt trafik ligger genomsnittet på 1 min och 50 sek. Du kan läsa mer om "genomsnittlig sessionslängd" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Average time on page (genomsnittlig tid på sidan) indikerar hur lång tid dina besökare spenderat på din hemsida. Teorin är att ju längre tid besökaren spenderar på din sida, desto större intresse har hen för innehållet. Om besökaren stannar kvar på sidan betyder det i regel också att innehållet varit relevant. Sökmotorerna tittar på mätvärdet för att undersöka hur bra din hemsida är på att attrahera relevant trafik. Du kan läsa mer om "genomsnittlig tid på sidan" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Åtgärder för att få bättre engagemang:

  1. Satsa på att ge din potentiella besökare all information han eller hon kan tänkas vara intresserad av.
  2. Inkludera relaterade sökord, bjud på fördjupande innehåll och länka till annat relevant innehåll.
  3. Vilka följdfrågor kan din besökare tänkas ha efter att de fått svar på sin första fundering?

SEO är under ständig förändring och i takt med att Googles algoritmer utvecklas, uppkommer också nya trender. Under 2019 gäller det att fokusera ännu mer på användaren. Skifta fokus från enskilda sökord till din målgrupps förväntningar och behov!

Vilken av trenderna har du bäst koll på?

  1. Förstå din målgrupp och deras avsikter
  2. Använd strukturerad data
  3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
  4. Förbered för voice search
  5. Håll koll på dina användares engagemang

Kommentera nedan eller ställ en fråga direkt till mig via formuläret.

Tips!
Signa upp till mitt nyhetsbrev om du också vill hålla koll på det senaste inom SEO!

Gott nytt optimeringsår!

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar