nackdelar med one-page hemsidor

Därför är one-page hemsidor dåliga för SEO

Det finns ett stort utbud av hemsidor idag. Valet av design landar oftast i en preferens om stil och färger. Det många inte tänker på är att hemsidans struktur har en betydande påverkan på SEO. Önskar du driva trafik via organiska sökningar bör du tänka igenom ditt designval noga.

One-page hemsidor – nackdelar för SEO

  1. Svårt att ranka på flera sökord
    När allt innehåll samlas på en och samma sida blir hemsidans relevans splittrad – det blir inte lika tydligt för användaren och sökmotorerna vad hemsidan faktiskt handlar om. Med en one-page design återfinns all information på en och samma sida – information om företaget, produkterna/tjänsterna, kontakt etc.Har man flera separata sidor kan man rikta in sig på flera sökord genom att optimera varje sida för specifikt utvalda sökord. Om konkurrensen på marknaden är stor har man möjlighet att optimera för long tail keywords (specifika frassökningar) som har lägre konkurrens jämfört med breda sökord.
  2. Sämre upplevelse för både användaren och sökmotorerna
    One-page hemsidor saknar ofta en klassisk navigationsmeny; “hem”, ”om oss”, ”tjänster”, ”blogg”, ”kontakt”, vilket underlättar för både användaren och sökmotorerna. En hemsida vars viktigaste innehåll återfinns i toppmenyn gör det lättare för besökaren att orientera sig. Det blir också lättare för sökmotorerna att indexera sidans innehåll. Med andra ord; en klassisk meny är fördelaktig för både användarupplevelsen och SEO.
  3. Avsaknad av fördjupande innehåll
    Då en one-pager inte ger någon möjlighet att skapa separata sidor för olika ämnen blir det också svårt att erbjuda användaren fördjupande innehåll. Användare som söker ”mer information” om särskilda ämnen eller produkter/tjänster kan bli frustrerade om de inte ges möjlighet att ta reda på mer om det som ligger i deras intresse.
  4. Kan endast synas med EN meta titel och beskrivning
    En one pager har endast ett set av metadata, dvs en meta titel och en meta beskrivning. Det betyder att hemsidan endast kan visas i sökresultatet med en och samma titel och beskrivning. Med andra ord, varje gång du visas i sökresultatet är det alltid med samma meta titel och beskrvining.
  5. Sämre laddningstid och användarupplevelse
    Allt innehåll på en och samma sida betyder mer innehåll och längre laddningstid. Mycket text, video-klipp och stora bilder tynger ner hemsidans page speed – och som vi alla vet är page speed en av de viktigaste rankingfaktorerna idag!
  6. Begränsad användning av interna och externa länkar
    One pagers har begränsad möjlighet för både interna och externa länkar då det endast finns ett begränsat innehåll på sidan. Länkar är fortfarande en viktig ranking faktor då interna länkar förstärker hemsidans leverans (och rankingmöjligheter) och externa länkar förstärker hemsidans domain authority (förutsatt att länkarna är relevanta och trovärdiga).

Så vad kan du göra om du redan har en one-page hemsida som du vill behålla?

Två tips för att förbättra SEO:n på din one-page hemsida:

      • Använd CSS-id och ankar-länkar för att ”separera” innehållet på sidan. En tydlig indelning i sektioner gör att innehållet blir tydligare för både användaren och sökmotorerna. Se till att inkludera sökordet i ankar-länken till varje sektion.
      • Undvik flera H1-taggar i en och samma sektion. Användning av flera H1-taggar på en och samma sida har tidigare ansetts vara dåligt för SEO. Med HTML5 är det idag OK att använda mer än en H1-tag på en och samma sida. Det enda du behöver tänka på är att se till att taggarna återfinns i separata element på sidan, så som header, footer, section etc.

Så vad bör du välja – en one page design eller en multi page design?

Valet mellan en one-page design och en multi-page design beror helt och hållet på din målgrupp, marknad, samt önskad mängd innehåll. One-pagers är bäst lämpade för landningssidor, specifika erbjudanden (med begränsad information) och storytelling. En flersidig hemsida är däremot att föredra om du önskar ett varierat utbud och exempelvis berör olika ämnen, eller har en webbshop med skilda produkter.

Flersidiga hemsidor är mer flexibla

Flersidiga hemsidor är betydligt SEO-vänligare än one-page hemsidor då de är mer flexibla vad gäller innehåll, länkar och meta data. Du kan anpassa sidornas innehåll till specifika ämnen, detaljerade produktbeskrivningar och fördjupande innehåll – ett stort plus för användarupplevelsen.

Fördjupande innehåll ger bättre engagemang

Ju mer relevant och värdeskapande innehåll du kan erbjuda, desto större sannolikhet att besökarna stannar längre på din hemsida. Lägre avvisningsfrekvens och längre sessionslängd betyder ett större engagemang vilket i sin tur ger positiva effekter på din SEO. En hög enagagemangsgrad bekräftar att användarna tycker om ditt innehåll och finner det relevant. Läs mer om betydelsen av engagemang i mitt tidigare inlägg: 3 viktiga mätvärden för SEO.

Kände du till SEO-nackdelarna med en one-page design?

Dela med dig av dina tankar och tips i kommentarerna längst ner 🙂

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar