nackdelar med one-page hemsidor

Därför är one-page hemsidor dåliga för SEO

Det finns ett stort utbud av hemsidor idag. Valet av design landar oftast i en preferens om stil och färger. Det många inte tänker på är att hemsidans struktur har en betydande påverkan på SEO. Önskar du driva trafik via organiska sökningar bör du tänka igenom ditt designval noga.

One-page hemsidor – nackdelar för SEO

  1. Svårt att ranka på flera sökord
    När allt innehåll samlas på en och samma sida blir hemsidans relevans splittrad – det blir inte lika tydligt för användaren och sökmotorerna vad hemsidan faktiskt handlar om. Med en one-page design återfinns all information på en och samma sida – information om företaget, produkterna/tjänsterna, kontakt etc.Har man flera separata sidor kan man rikta in sig på flera sökord genom att optimera varje sida för specifikt utvalda sökord. Om konkurrensen på marknaden är stor har man möjlighet att optimera för long tail keywords (specifika frassökningar) som har lägre konkurrens jämfört med breda sökord.
  2. Sämre upplevelse för både användaren och sökmotorerna
    One-page hemsidor saknar ofta en klassisk navigationsmeny; “hem”, ”om oss”, ”tjänster”, ”blogg”, ”kontakt”, vilket underlättar för både användaren och sökmotorerna. En hemsida vars viktigaste innehåll återfinns i toppmenyn gör det lättare för besökaren att orientera sig. Det blir också lättare för sökmotorerna att indexera sidans innehåll. Med andra ord; en klassisk meny är fördelaktig för både användarupplevelsen och SEO.
  3. Avsaknad av fördjupande innehåll
    Då en one-pager inte ger någon möjlighet att skapa separata sidor för olika ämnen blir det också svårt att erbjuda användaren fördjupande innehåll. Användare som söker ”mer information” om särskilda ämnen eller produkter/tjänster kan bli frustrerade om de inte ges möjlighet att ta reda på mer om det som ligger i deras intresse.
  4. Kan endast synas med EN meta titel och beskrivning
    En one pager har endast ett set av metadata, dvs en meta titel och en meta beskrivning. Det betyder att hemsidan endast kan visas i sökresultatet med en och samma titel och beskrivning. Med andra ord, varje gång du visas i sökresultatet är det alltid med samma meta titel och beskrvining.
  5. Sämre laddningstid och användarupplevelse
    Allt innehåll på en och samma sida betyder mer innehåll och längre laddningstid. Mycket text, video-klipp och stora bilder tynger ner hemsidans page speed – och som vi alla vet är page speed en av de viktigaste rankingfaktorerna idag!
  6. Begränsad användning av interna och externa länkar
    One pagers har begränsad möjlighet för både interna och externa länkar då det endast finns ett begränsat innehåll på sidan. Länkar är fortfarande en viktig ranking faktor då interna länkar förstärker hemsidans leverans (och rankingmöjligheter) och externa länkar förstärker hemsidans domain authority (förutsatt att länkarna är relevanta och trovärdiga).

Så vad kan du göra om du redan har en one-page hemsida som du vill behålla?

Två tips för att förbättra SEO:n på din one-page hemsida:

      • Använd CSS-id och ankar-länkar för att ”separera” innehållet på sidan. En tydlig indelning i sektioner gör att innehållet blir tydligare för både användaren och sökmotorerna. Se till att inkludera sökordet i ankar-länken till varje sektion.
      • Undvik flera H1-taggar i en och samma sektion. Användning av flera H1-taggar på en och samma sida har tidigare ansetts vara dåligt för SEO. Med HTML5 är det idag OK att använda mer än en H1-tag på en och samma sida. Det enda du behöver tänka på är att se till att taggarna återfinns i separata element på sidan, så som header, footer, section etc.

Så vad bör du välja – en one page design eller en multi page design?

Valet mellan en one-page design och en multi-page design beror helt och hållet på din målgrupp, marknad, samt önskad mängd innehåll. One-pagers är bäst lämpade för landningssidor, specifika erbjudanden (med begränsad information) och storytelling. En flersidig hemsida är däremot att föredra om du önskar ett varierat utbud och exempelvis berör olika ämnen, eller har en webbshop med skilda produkter.

Flersidiga hemsidor är mer flexibla

Flersidiga hemsidor är betydligt SEO-vänligare än one-page hemsidor då de är mer flexibla vad gäller innehåll, länkar och meta data. Du kan anpassa sidornas innehåll till specifika ämnen, detaljerade produktbeskrivningar och fördjupande innehåll – ett stort plus för användarupplevelsen.

Fördjupande innehåll ger bättre engagemang

Ju mer relevant och värdeskapande innehåll du kan erbjuda, desto större sannolikhet att besökarna stannar längre på din hemsida. Lägre avvisningsfrekvens och längre sessionslängd betyder ett större engagemang vilket i sin tur ger positiva effekter på din SEO. En hög enagagemangsgrad bekräftar att användarna tycker om ditt innehåll och finner det relevant. Läs mer om betydelsen av engagemang i mitt tidigare inlägg: 3 viktiga mätvärden för SEO.

Kände du till SEO-nackdelarna med en one-page design?

Dela med dig av dina tankar och tips i kommentarerna längst ner 🙂

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Livet som frilans

7 ärliga sanningar om livet som frilans

Livet som frilans

Det har nu gått två månader sedan jag började frilansa på heltid. Livet som frilans har många fördelar men det är långt ifrån en dans på rosor. Här delar jag med mig av mina hittills upplevda känslor, utmaningar och tankar.

1. Älskar att slippa tänka dresscode.

Det är sååå skönt att kunna ha på sig vad man vill. Som frilans blir bekvämligheten prio ett. När du jobbar hemifrån finns det INGEN som bryr sig om din look så du kan ha på dig precis vad du vill. Nu kanske ni tror att jag sitter i pyjamas hela dagarna (och visst, det har hänt) men sanningen är att jag fortfarande tycker om att känna mig fräsch och klä mig "anständigt", vad det nu innebär. Skillnaden är att det är jag som bestämmer och inga socialt konstruerade normer. Wohooo! Att välja kläder för dagen kan vara så energikrävanse. Superskönt att gå på känsla och bekvämlighet snarare än stil och "är detta verkligen passande?".

2. Vissa fattar inte grejen.

Det här med att frilansa och jobba på distans verkar inte vara så lätt för alla att förstå. Särskilt äldre generationer verkar ha svårt att förstå att man faktiskt jobbar, trots att man är hemma. Det är kanske inte så konstigt. Hemmet är inte det som naturligt accosieras med en jobbplats. Är man hemma antar de flesta att man är ledig. Det är inte många av mina vänner som frilansar vilket medför vissa vanföreställningar och fördomar. Och ja, det kan vara ganska energikrävande att behöva förklara sig och tvingas avböja förfrågningar från vänner och familj. Även om jag inte jobbar på en arbetsplats har jag fortfarande ett schema att följa och deadlines som väntar. Ja, ni fattar.

3. Livet känns som en berg- och dalbana.

Nu har inte jag frilansat så länge (cirka 2 månader på fulltid). Min upplevelse hittills är att allt känns väldigt flytande. Inget är definitivt men allt är möjligt. Det är som en känsloladdad åktur som bjuder på en massa överraskningar. På gott och ont. Tålamod, hopp och drivkraft är tre viktiga nyckelord. Tålamod för att saker och ting tar tid att falla på plats. Hopp för att allt löser sig oavsett hur osäkert eller jobbigt det känns. Och drivkraft för att du behöver blicka framåt och fortsätta om du vill komma någon vart.

4. Din värsta fiende blir...

När det inte finns någon som håller ögonen på dig, har du plötsligt allt ansvar under dina egna vingar. Du behöver vara disciplinerad, ansvarsfull och produktiv. En av de största utmaningarna som frilans är frestelsen av prokastinering. Det finns ingen som säger till dig vad du ska göra och när du ska göra det. Du har endast en person att förlita dig på, och det är dig själv. Frestelsen av att göra något annat är stor och det kan hända att du blir distraherad, speciellt om du jobbar hemifrån. Du kan ta en paus om du vill, men det är upp till dig att avgöra när och om det är nödvändigt. Att sitta på kontorshotell kan vara en lösning. Det hjälper mig de dagar jag känner att jag behöver lite mer stimulans.

5. Ditt nya beroende blir...

Wifi är trevligt att ha för diverse nöjen. Instagram, YouTube, poddar... ja, listan kan göras lång. När du påbörjar livet som frilans når ditt Wifi-beroende nya höjder. Valet av arbetsplats avgörs plötsligt utifrån ett kriterium: vilket ställe har bäst wifi? Jobbar du från olika länder blir det plötsligt en fråga om städer eller till och med länder med bäst Wifi-uppkoppling. Sydostasien är till exempel en del av världen där Wifi-styrkan kan variera väldigt mycket. Då gäller det verkligen att ha koll på ställen med bäst uppkoppling!

6. Du tvingas lära dig att säga "nej".

Som frilans är första prio att få in uppdrag och landa samarbeten. Under mina två första månader har det dykt upp många möjligheter. Mycket tack vare ett ambitiöst "förarbete" och nätverkande. Det har trillat in jobbrekommendationer från både vänner och bekanta och plötsligt blev det många beslut att ta ställning till. Är detta en kund jag vill jobba med? Tror jag att samarbetet blir gynnsamt? Är uppdraget värt min tid (är det välbetalt nog och tillräckligt intressant)? Som frilans lär du dig att värdera din tid på ett annat sätt. Modet att tacka nej blir viktigare än någonsin!

7. Det största dilemmat...

Som frilans har du inte bara möjligheten att bestämma varifrån du jobbar, ofta kan du också bestämma när du utför ditt arbete. Fria arbetstider är enligt mig ett STORT plus (läs mer om det här), men det för också med sig en del utmaningar. Ska du tillåta dig själv att ha sovmorgon bara för att du kan? Eller ska du ställa klockan och vara uppe med tuppen som alla andra? Jag brukar försöka lyssna på kroppen och utgå från min dagsform. Vissa morgnar är jag uppe klockan 6.00, andra morgnar kan jag tillåta mig själv att sova till klockan 9.00. Huvudsaken är att jag får min magiska 8 timmars sömn så jag känner mig utvilad och redo för dagen.

Hur känner du? Känner du igen dig i mina "sanningar om frilanslivet"? Vad tycker du är för- och nackdelarna med att vara frilans?

Dela med dig av dina tankar och tips i kommentarerna längst ner 🙂

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Intervju med svenska SEO-experter

Svenska SEO-experter berättar: serie 1

Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry
Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

I denna serie intervjuas:

Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry

Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner

Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Michael!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

2019 är året du måste satsa på röstsök! Nej, jag skojade bara. Röstsök är förvisso spännande, men för att lyckas med SEO 2019 gäller det att fokusera på samma saker som tidigare:

  • Hitta de sökord som är relevanta för dig att synas på.
  • Skapa ett innehåll på din sajt utifrån dessa sökord.
  • Se till att andra sajter lnkar till dig.

Visst, det finns andra saker som också påverkar din SEO. Men...

...om du inte lyckas med dessa tre, spelar det andra ingen roll.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Det finns många att välja bland. Vilket inte är konstigt med tanke på hur diffusa Google är kring sina algoritmer...

Om jag ska välja en missuppfattning blir det nog den om att...

...trafiken på en sajt har påverkan på dess ranking.

Alltså att sajter med mycket trafik rankar bättre på Google för att de har många besökare. Detta stämmer inte även om många vill tro det.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Det är att få kunden att genomföra de rekommendationer du ger. I många fall har du som SEO-konsult inte möjlighet att själv göra de nödvändiga förändringar på kundens sajt som krävs för att lyckas.

Inte sällan finns det en lång kö av förändringar som kunden vill göra på sin sajt. Här är det en utmaning för oss SEO-konsulter att...

...få kunden att prioritera just våra rekommendationer.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Säkerställa att de eller deras SEO-byrå har de resurser som krävs för att lyckas.

  • Vem tar fram vilka sökord som det ska optimeras för?
  • Vem skapar innehållet för dessa?
  • Vem genomför förändringarna på sajten?

Kan företaget svara på dessa frågor ökar de avsevärt sina chanser att lyckas med SEO.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Det är bra om de har ett mätbart mål med SEO-satsningen som tydligt knyter an till företagets övergripande affärsmål.

Kunna svara på frågan: Vad ska den ökade synligheten på Google leda till?

Fler kunder, ökad försäljning, mer trafik? Bäst är givetvis om detta mål är långsiktigt då SEO är lite av ett maratonlopp.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Nyfiken: att jobba med SEO handlar till stor del om att lära sig nya saker och att testa sig fram.
  • Analytisk: en viktig del av arbetet med SEO innebär att analysera vad som händer och ännu viktigare, varför det händer.
  • Tålmodig: att skynda långsamt är viktigt när du jobbar med SEO.

Det tar tid att lyckas och går du för fort fram riskerar du att inte komma någonstans.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Det är alltid kul att få vara med på en kunds resa. Som tydligast blir detta när vi får förtroendet att vara med från början. När jag ser att vårt gemensamma SEO-arbete varit en viktig faktor i att utveckla ett nystartat företag till ett etablerat bolag – som omsätter hundratals miljoner. Den resan är svårslagen!

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Michael Wahlgren hade siktet inställt på en karriär i finansbranschen men fastnade istället för SEO. Nu har Michael jobbat med sökmotoroptimering i mer än femton år och är grundare till byrån Pineberry. Han är en uppskattad föreläsare, programledare för Sökpodden och författare till den storsäljande SEO-boken Guldläge på nätet.

Michael på LinkedIn
e-post: michael.wahlgren@pineberry.com

Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner
Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Sandra!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Tänk på besökarna och utgå från dem. Sluta att tänka att man ska "få in folk på sajten" utan snarare spela på deras villkor och ge de det de vill ha, i det format de föredrar. Besökarna sitter på mer makt än vad många företag vill erkänna. Detta kanske känns självklart, men alldeles för många tittar för långt framåt att de glömmer att göra rätt här och nu.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Att man kan "köpa SEO" och sedan löser allt sig bara, som om SEO är en enkel produkt som inte kräver någon ansträngning.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Vi behöver ofta samarbeta med olika avdelningar, så som IT-, marknads- och PR-avdelningen, för att kunna implementera vårt SEO-arbete.

Om inte alla är med på tåget, eller om det inte finns en plan för integrering, kan det bli svårt att få saker gjorda.

Man får inte heller ut den effekt man önskar av arbetet.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Man bör se till att det finns en tydlig ansvarig på företaget som är primärkontakt för SEO-konsulten. Den personen bör ha tid att fokusera på SEO-arbetet, en öronmärkt budget för eventuella kostnader och mandat att se till att saker blir gjorda, oavsett vilken intern avdelning som berörs.

Interna silos har havererat fler SEO-projekt än något annat.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Först bör man se till att organisk söktrafik faktiskt är rätt kanal att satsa på (tro det eller ej, jag har stött på många företag som tror sig behöva satsa på SEO, fast det egentligen inte varit rätt läge). Man bör också fundera på hur man ska integrera SEO-arbetet i ens övriga arbete med digitala kanaler.

Det blir aldrig bra när man anlitar SEO-hjälp bara för att man hört att man bör "göra SEO".

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Pedagogisk: vi måste många gånger förklara relativt svåra tekniska begrepp till icke tekniska personer.
  • Noggrann: vi måste vara konsekventa i hur vi gör saker och vad vi säger så det inte uppstår förvirring.
  • Nyfiken: det händer mycket inom SEO och vi måste ständigt hålla oss uppdaterade. Dessutom behöver vi vara nyfikna på våra kunder och deras branscher.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag hade en kund som skulle göra om en del av sin sajt. Kunden gav mig full kontroll över hur det skulle göras, med SEO som prioritet. Alla sidor och allt innehåll skapades, strukturerades och optimerades baserat på sökbeteende och teknisk SEO. Sidorna fick en ökning av organisk trafik på 400%, bara två månader efter lansering! Vi gick från att ranka på ungefär 5 sökord till att ha över 60 relevanta sökord som rankade på Googles första sida!

För kunden blev det ett tydligt bevis på att SEO är värt sin väntan.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Sandra Mellqvist kontakt

Sandra Mellqvist ingår i WGP's team av expertkonsulter i Stockholm. Hon älskar att utveckla företags digitala närvaro och utgår alltid från kundens behov. Sandra har flerårig erfarenhet av SEO och marknadsföring, bland annat från sin tid på Nordic Morning.

Sandra på LinkedIn
e-post: sandra.mellqvist@wgp.se

Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible
Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Niklas!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Om besökarna gillar din sida, kommer Google också göra det. Det har blivit mer och mer fokus på att innehållet ska tillfredsställa besökaren. Alltså blir saker som video och bild allt viktigare, även för den organiska rankingen.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Att det är något avancerat som kräver en djup, teknisk kunskap.

SEO är en tävling om förstaplatserna på Google. Det gäller att vara så bra förberedd som möjligt och förstå sig på reglerna.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Just som konsult så handlar det nog om att få kunden att förstå arbetet. Vissa tror att SEO handlar om att trycka på några knappar, utföra lite voodoo och sen är det klart.

SEO är ett arbete som aldrig tar slut, och det är inte alltid lätt att få kunderna att förstå det.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Allt för många fokuserar på en snygg hemsida. Det är mycket viktigare att ha en smart hemsida! Som företag bör man först och främst fundera på vad syftet är med hemsidan och därefter planera för att innehållet ska tilltala både nya och befintliga kunder.

Titta på konkurrenterna, försök ta reda på varför de rankar bättre.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

KPIer... i en perfekt värld. Men i alla fall målsättningen med SEO-investeringen. Det är alldeles för ofta företag kommer till oss med en budget för SEO, utan att ha någon aning om vad de vill åstadkomma… Det är också viktigt att...

...ta hjälp av en SEO-konsult innan utvecklingen av en ny hemsida påbörjas...

... och inte när sidan är klar. Då sparar ni med all sannolikhet både tid och pengar.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Smart: Du måste tycka om att tänka. Det är nog det absolut viktigaste.
  • Tävlingsinriktad: Eftersom SEO är en tävling så gäller det förstås att vilja bli så bra som möjligt.
  • Vilja att lära nytt: Att studera och hålla sig uppdaterad är också väldigt viktigt! Det som var aktuellt för ett år sen kanske är helt ointressant idag.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag har hjälpt FN med World Food Programme vilket jag förstås är väldigt stolt över. Annars är det väl egentligen alla stora sökord man har lyckats med, genom olika strategier. Att nå den där förstaplatsen på ett sökord som är värt miljontals kronor är alltid lika tillfredställande, oavsett om det är för en kund eller för egen räkning.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Niklas Aronsson kontakt

Niklas Aronsson kallar sig själv för en "digital dinosaur". Han sysslade med SEO redan under Altavista-eran. Niklas har ett affärsmässigt tänk när det kommer till sökoptimering och älskar att jobba med udda branscher. Han har bland annat lyckats ranka flera Viagra-sajter. Dessutom är han världens bästa coach – sidenote 😉

Niklas på LinkedIn
e-post:niklas.aronsson@topvisible.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

SEO-experten Christian Rudolf

Intervju med SEO-experten Christian Rudolf

Christian Rudolf, ägare och SEO-konsult, Topdog
Ägare och SEO-konsult, Topdog

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Christian!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Det som växer i betydelse för varje år som går är ”användarupplevelse för Google användaren”. Det betyder helt enkelt vilken tillfredställelse en webbsida levererar till en besökare utifrån det behovet, besökaren har. Detta är inte alltid helt lätt för företag att förstå, då tillfredställelsen börjar skapas redan i Googles sökresultat för att sedan leda till en hemsida där informationsarkitektur, design, struktur på innehåll, länkar, bilder osv. behöver vara gjort rätt.

De flesta företag utgår från sina behov och det skapar bekymmer.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Vanliga missuppfattningar är att ens webbsida behöver länkar från ett SEO-nätverk av sajter,

...och att Google förstår alla hemsidor så ingen teknisk SEO behövs.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Den största utmaningen, oavsett vilken roll man har, är inte att kunna eller förstå hur Google fungerar exakt. SEO är nämligen flera faktorer som måste fungera tillsammans om man ska kunna nå de åtråvärda toppositionerna. Dessa faktorer är ofta utspridda på flera avdelningar, eller flera leverantörer och olika ägare, vilket skapar stor komplexitet. Man behöver också veta hur man i praktiken, inne på företag, skapar förändring.

Du som konsult behöver också leverera ranking och trafik med hjälp av dessa faktorer, som kontrolleras av andra.

Google är delvis ett mysterium i sig.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Anställa eller anlita människor som kan skapa förändring överlag, snarare än att anlita på grund av att någon besitter en viss färdighet.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

För mig är SEO ett projekt för att genomdriva förändring. Så skall man göra SEO bör man ha svar på dessa frågor: Vad, Hur, Vem, När, Värde, Risk.

Jag förklarar konceptet i videon nedan:

En beslutsfattare behöver veta det ungefärliga värdet av SEO:n för att kunna prioritera sina resurser rätt.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • En kommunikationsförmåga så man kan skapa insikt. Utan insikt sker ingen förändring.
  • Ett ansvarstagande. Utan ägare av problem/möjligheter sker ingen förändring.
  • Insikt om hur människor fungerar såsom behov och drivkrafter, så du kan få med dig alla projektdeltagare.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Som SEO-expert på Topdog har jag arbetat i svåra segment. Lån är ett sådant. En av våra kunder, Consector, hade ingen synlighet alls när vi började men får nu Google-trafik värd miljoner. Att ta en sajt från ingenstans till dessa volymer, i ett svårt segment, är en bedrift.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Christian Rudolf kontakt

Christian Rudolf äger den Stockholmsbaserde SEO-byrån Topdog. Christian har arbetat med sök och digitala strategier för varumärken som Betsson, Svedea och Tradera. Vill du veta mer av Christian kan du kika in på Topdogs hemsida.

Christian på LinkedIn e-post: rudolf@topdog.nu

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

SEO-experten Magnus Brath

Intervju med SEO-experten Magnus Bråth

Magnus Bråth
Grundare och SEO-konsult, Brath Ab

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Magnus!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Under 2019 skulle jag ta en extra titt på auktoritet. Googles senaste stora uppdatering, Medic, är en typisk ”auktoritets-uppdatering”. Från enkla grejer som att ha information om en tydlig avsändare och ett organisationsnummer på sajten, till att ha länkar från sajter med riktigt högt förtroende. Mycket talar för att Google går i den riktningen även framöver och en bra riktlinje är att ställa sig frågan:

Skulle jag lämna ut mitt kreditkortsnummer till den här sajten?

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Jag skulle vilja säga att den vanligaste missuppfattningen bland folk som jobbar med SEO är att man lärt sig hur det går till. Ofta har man tagit till sig en taktik och lärt sig bemästra den men taktiker förändras över tid. Ofta möter jag sådana som upplever att de förstår sökmotorn men som saknar en grundläggande förståelse. Man kan ändra titlar, skriva texter och få sajten indexerad men den egentliga förståelsen för varför en sajt rankar bättre än en annan saknas, kanske särskilt när det finns filter eller annat mer komplext applicerat.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

En stor utmaning är att få med alla som behöver vara med på båten med. Särskilt när man arbetar med en stor sajt är det vanligt att det finns många som har olika viljor och intressen.

Ofta ställs SEO mot UX eller något annat, när det kanske egentligen inte behöver göra det.

Det kan finnas alternativa vägar som lever upp till kraven för båda om man bara lyckas sätta sig ner och komma överens.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Börja med den lägst hängande frukten. Saknar sidorna titlar så se till att de får det. Behövs det mer text så ös på med det. Ofta finns det förändringar att göra som varken är dyra eller tar mycket tid, bara man inser att det är vad som behöver göras.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Man bör göra en ordentlig analys av den partner man väljer. Att Googla dem är det allra minsta man kan göra. När de väl passerat det hygientestet så är det förstås viktigt att man har en partner man kan lita på. Om det känns tveksamt, om det lovas för mycket eller om man helt enkelt inte klaffar så ska man nog välja en annan.

Nästa steg är att inse att man själv kommer sättas i arbete.

I princip alla seriösa SEO-konsulter idag fungerar rådgivande snarare än att gå in och göra förändringar på någons sajt.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

Jag har skrivit ett antal texter om det här men just idag tror jag att jag skulle vilja lyfta förståelsen för internet självt. För att bli riktigt vass som sökmotoroptimerare behöver man ha bra koll på både tekniken och människorna på nätet. Sedan kanske det spelar mindre roll om man kommer från en teknisk bakgrund eller kanske marknadsföring.

Det viktiga är att man kan se människorna genom tekniken och tvärt om.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag har gjort många SEO-projekt jag är stolt över. I början av min karriär gjorde jag bland annat en insats åt FN och IDEA, om inte annat var det spännande att få arbeta med att hjälpa nationer mot demokrati.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Magnus Bråth kontakt

Magnus Bråth är en av grundarna till SEO-byrån Brath. Han är också författeren till Sveriges mest sålda bok om sökmotoroptimering, "Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla". Vill du höra mer av Magnus kan du kika in på Braths blogg.

Magnus på LinkedIn e-post: magnus@brath.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

livet som frilans

Varför jag valt att vara frilans [den råa sanningen]

Förra veckan var jag på en arbetsintervju hos ett företag som det går väldigt bra för. Deras omsättning växer i raketfart och de är nu på jakt efter ny kompetens.

Jag blev kontaktad av chefen via LinkedIn och han frågade om jag som frilans var öppen för en anställning ”under rätt förutsättningar”. Jag tackade ja till ett möte för att ta reda på vad han menade med ”under rätt förutsättningar”.

livet som frilansVäl på plats flöt samtalet på. Det uppstod en väldigt trevlig stämning och skratt varvades med seriösa frågor. Jag förstod ganska snabbt att de hade en heltidstjänst i åtanke. Tiden gick och jag undrade när snacket om ”under rätt förutsättningar” skulle komma på tal. Det gjorde det inte förrän jag tog saken i egna händer.

Denna gången bestämde jag mig för att vara 100% tydlig med vad jag som individ behöver för att trivas och må bra i en anställning. Jag lyfte frågan om ”fria arbetstider” och ”flexibilitet”. Jag tänkte att ju tidigare jag kan få klarhet i deras inställning och synsätt, desto bättre.

Jag förklarade att möjligheten till fria arbetstider är något som är väldigt viktigt för mig.

Jag vill kunna känna att det är okej att jobba hemifrån utan att behöva hitta på en ursäkt.

Jag är varken hundägare eller småbarnsförälder så jag har inget konkret att skylla på. När jag känner att kreativiteten står still och jag känner mig omotiverad vill jag helt enkelt kunna ta en paus. Ta en promenad, gå till gymmet eller sova en timme extra på morgonen. Jag tycker inte om att sitta av tid bara för att.

Chefen blev något förundrad och började reflektera över saken. Han menade på att det fysiska mötet som sker på kontoret är avgörande för deras företagskultur (detta är ett företag som funnits i 5+ år). En annan anställd som också närvarade under intervjun instämde och bekräftade chefens resonemang. De menade på att de anställda trivs på företaget och att ingen har en klump i magen av att gå till jobbet på morgonen (i alla fall inte vad de kändes vid).

Intervjun började gå mot sitt slut. Personkemin stämde och den erbjudna rollen kändes som klippt och skuren för mig.

Men vad chefen menade med en anställning ”under rätt förutsättningar” verkade enbart kretsa kring definition om arbetsroll och lön.

Frågan om fria arbetstider verkade inte lika självklar.

Senare samma dag fick jag information om att de ville gå vidare i processen.

Men jag hade redan bestämt mig.

Jag var inte villig att ge upp denna fråga som är så avgörande för mitt välmående, både i yrkeslivet och privat.

Det finns ingen som helst lön som kan kompensera för friheten att kunna bestämma över sin egen tid.

En fråga som enligt mig borde vara högst aktuell i Sverige, där så många kompetenta människor blir utbrända och går in i väggen.

Efter detta möte insåg jag att jag har mycket att vinna på att vara mig själv och fortsätta framföra de behov och förväntningar jag har på en anställning.

Det är inte första gången jag väljer att tacka nej till en anställning på grund av just denna fråga. Men jag gör det eftersom jag inte ser en poäng med att vara på en arbetsplats som inte bryr sig om sina anställdas välmående. Min tid är min dyrbaraste resurs och jag byter inte ut den mot vad som helst. Chefens föreställning av lycka stämmer sällan överens med den enskilda invidens värderingar.

För mig är inte lojalitet och engagemang förknippat med fyra väggar och gemensamma frukostar (även om det också är trevligt ibland).

Givetvis handlar det om att bygga upp ett förtroende och det är fine. Men då vill jag att det sker ”under förutsättningar” som funkar både för individen och arbetsgivaren – och inte enbart den ena parten.

Vad tror du, hur kommer det sig att chefer har så olika syn på saken? Det borde väl inte spela någon roll var jag jobbar så länge jag får jobbet gjort?

Nu utgår jag från min bransch och mitt yrke som oftast är 99% datorbaserat. Möten och kommunikation kan ske digitalt. Marknadsföring är dessutom ett kreativt jobb som kräver mycket tankeverksamhet. Att infinna sig på ett kontor under fasta arbetstider är inte särskilt stimulernade för kreativa hjärnor.

Och angående argumentet om företagskultur… Behöver det vara svart eller vitt?

Går det inte att skapa/bibehålla en företagskultur om man har anställda som jobbar på olika håll? Hur gör alla andra internationella företag och koncerner?

Vad tror du? Finns det en risk att företagskulturen dör ut om inte alla ses över gemensamma frukostar och är på plats 8–5?

Eller handlar chefens inställning egentligen om något helt annat?

Kommentera nedan och dela med dig av dina tankar. Vad är viktigt för dig i en anställning?

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

mätvärden för engagemang påverkar SEO

3 viktiga mätvärden för SEO

Googles viktigaste uppgift är att tillfredsställa sina användare. Därför har mätvärden som indikerar engagemang börjat spela allt större roll för SEO. Bounce rate, average session duration och time spent on site är tre mätvärden som blivit allt viktigare i Googles bedömning av din ranking.

Alla tre mätvärden finns att hitta i Google Analytics.

1. Bounce rate (avvisnignsfrekvens)

En hög bounce rate innebär att dina besökare besökt din hemsida men inte klickat sig vidare. User experience (användarupplevelse) spelar stor roll för din bounce rate. Om sidan tar lång tid att ladda eller har en rörig struktur lämnar besökaren ganska snabbt.

Kolla din statistik i Google Analytics för att ta reda på vilka sidor som har högst bounce rate. Försök därefter ta reda på vad som orsakar den höga avvisningsfrekvensen.

Tips för en bättre användarupplevelse:

  1. Finns det länkar till relevant innehåll på sidan? Relaterade blogginlägg eller fördjupande information? Led besökaren vidare och gör det enkelt för hen att förstå vad nästa steg är.
  2. Kolla sidans laddningstid med gratis-verktyg som PageSpeed Insights eller GTMetrix. Optimal laddnignstid är 5 sekunder eller lägre. Om sidan laddar längre än 5 sekunder kan du till exempel behöva komprimera bilder och/eller minimera CSS-kod.
  3. Är sidans struktur tydlig och organiserad? Det visuella intrycket spelar stor roll och kan avgöra om besökaren väljer att stanna eller lämna sidan. Se över textens upplägg: är texten indelad i stycken och används heading-rubrikerna H1, H2 etc? Se även över bilderna så de är snyggt placerade i texten och håller hög kvalitet.

2. Session duration (genomsnittlig sessionslängd)

Session duration är, enkelt förklarat, den tid dina besökare spenderat på din hemsida.

Gå till -> Målgrupp –> Översikt i Google Analytics för att ta reda på din hemsidas genomsnittliga sessionslängd.

Exempel på genomsnittlig sessionslängd

Varför mätvärdet gen. sessionslängd inte är helt korrekt:

Det är viktigt att ha i åtanke att Google Analytics registrerar alla besök till din hemsida, även de som inte lyckats mätas. Misslyckade mätningar registreras med en sessionslängd om 0 sekunder. Detta blir missvisande eftersom det är omöjligt att besöka en hemsida utan att spendera mindre än 1 sekund på landningssidan.

Rekommenderad användning av mätvärdet gen. sessionslängd

En tumregel är att inte lägga någon större vikt vid den genomsnittliga sessionslängden för hemsidan och istället segmentera sessionerna till kanalnivå. På så vis får du en mer detaljerad och korrekt bild av engagemanget från olika kanaler. Stannar besökare som kommer via direkt trafik längre än de som kommer via annonser? Klickar du in på varje kanal kan du även se vilka sidor användarna spenderat längst tid på.

Så tar du reda på sessionslängd per kanal:

1. Gå till -> Förvärv< -> All trafik -> Kanaler – se steg 1 på bilden.

2. Jämför sessioner kontra gen. sessionslängd – se steg 2 på bilden.

3. Klicka på resultat (performance) – se steg 3 på bilden.

4. Välj att visa sessioner och sessionslängd – se steg 4 på bilden.

Inställning i Google Analytics för sessionslängd

Tips! Den genomsnittliga sessionslängden för organisk trafik är 53 sekunder och för direkt trafik ligger genomsnittet på 1 min och 50 sek.

3. Average time on page (genomsnittlig tid på sidan)

Average time on page indikerar hur lång tid en besökare spenderat på din hemsida. Teorin är att ju längre tid besökaren spenderar på din sida, desto större intresse har hen för innehållet. Sökmotorerna tittar på mätvärdet för att undersöka hur bra din hemsida är på att attrahera relevant trafik.

Det finns tre huvudsakliga skäl till varför mätvärdet anses vara missvisande.

  • Mätvärdet registreras endast när det sker mer än en interaktion på hemsidan. Det är tiden mellan den första och sista interaktionen som räknas. En besökare som endast interagerar med en sida, får därför en genomsnittlig tid på 0 sekunder.
  • En registrerad besökstid avslöjar inte om besökaren aktivt interagerat med innehållet eller endast haft fönstret uppe och lämnat datorn.
  • Standardinställningen för en sessionslängd är 30 minuter. Om en användare lämnar ett webbläsarfönster öppet och fortsätter interaktionen efter en timme, räknas det som ett nytt besök/en ny session.

Hur kan mätvärdet för gen. tid på sidan användas?

Även om mätvärdet för genomsnittlig tid på sidan inte är helt korrekt kan det ändå ge oss en indikation om hur väl våra kampanjer presterar.

Exempel på användning av mätvärdet "gen. tid på sidan":

Vi ponerar att den genomsnittlig tiden för två kampanjsidor är:
Kampanj A: 2,3 minuter
Kampanj B: 4,5 minuter

Nu tittar vi på den genomsnittliga tiden för hela hemsidan. Vi ponerar att den ligger på 3,20 minuter. Slutsatsen vi kan dra är att besökarna från kampanj B varit mer intresserade av innehållet på sidan och att besökarna från kampanj A varit mindre intresserade än den genomsnittliga hemsidebesökaren.

Den genomsnittliga tiden på sidan kan alltså användas för att undersöka hur väl våra kampanjer presterat.

En kort gen. tid är inte alltid ett misslyckade...

Givetvis har olika hemsidor olika syften så en kort besökstid behöver inte alltid betyda ett misslyckande. En online bank som erbjuder en digital tjänst strävar förmodligen efter en kort besökstid eftersom det indikerar att deras tjänst är enkel och snabb att använda. Istället fokuserar de på att få ett högt antal sidor per besökare (beroende på hur många steg banktjänsten består av). Nyhetssidor och bloggar borde däremot sträva efter både en lång besökstid och ett högt antal sidvisningar.

Eftersom sökmotorernas främsta mål är att säkerställa en god användarupplevelse, har mätvärden som bounce rate, session duration och time spent on site blivit allt viktigare för SEO. Om användarna gillar din sida kommer Google också göra det. Är du ute efter en topplacering i sökresultatet bör du därför sträva efter en så hög engagemangsgrad som möjligt.

Hur ser engagemanget ut på din hemsida?

Jag hjälper dig gärna att ta reda på vad som kan förbättras.

till mitt nyhetsbrev om du vill hålla koll på det senaste inom SEO!

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

5 viktiga SEO-trender 2019

5 viktiga SEO-trender att ha koll på 2019

Google har hunnit göra flera uppdateringar under året som gått. Gamla SEO-taktiker har förlorat sin verkan och nya trender har tagit form. Här kommer en sammanfattning av de fem viktigaste SEO-trenderna att ha koll på 2019:

  1. Förstå din målgrupp och deras avsikter
  2. Använd strukturerad data
  3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
  4. Förbered för voice search
  5. Håll koll på dina användares engagemang

1. Förstå din målgrupp och deras avsikter

Utifrån användarnas beteende kan Google numera förstå avsikter. Förr räckte det att optimera för sökord. Idag behöver vi optimera för user intent (”användarens avsikt” på svenska).
Användarnas behov och förväntningar skiljer sig åt beroende på vilken sökfras de googlar efter. En person som söker på frasen ”åka på semester” förväntar sig inspiration och tips på resmål. Gör vi en egen sökning ser vi att sökresultatet för ”åka på semester” består av just inspirerande artiklar och tips.

Vad är användaren ute efter?

User intent handlar om att förstå användarens avsikter och anpassa innehållet till varje sökord. Är de ute efter information, vill de jämföra produkter eller köpa någonting?

En person som söker på ”vinterjacka” får till exempel inte inspirerande artiklar om vinterjackor som resultat. Istället visas shopping annonser och länkar till e-handelssajter.

Frågor att ställa sig för att optimera user intent:

  • Vilket innehåll förväntar sig en person som söker efter en särskild sökfras?
  • Genom vilket format föredrar de att konsumera innehållet? Text, bild, video eller audio?

Idag räcker det inte att ha en hemsida som uppfyller alla krav vad gäller optimering och textkvalité. Om inte innehållet tilltalar målgruppen, det vill säga om du inte ger användaren det hen vill ha, blir det svårt att kamma hem en topplacering.

Lär dig att förstå ett sökords user intent:

  1. Sök efter ett ord eller en fras som du vill ranka på.
  2. Vilket innehåll rankar högst? Är det jämförelsesajter, fördjupande bloggar eller e-handelssajter?
  3. Matchar din hemsida samma typ av innehåll och format?
  4. Om inte – gör om eller skapa en ny sida som matchar användarens förväntningar. Om Google till exempel visar jämförelsesajter i topp 10 resultaten, så är det just en jämförelsesida du behöver skapa.

2. Använd strukturerad data

Strukturerad data är, enkelt uttryckt, organiserad data. Vi kan också kalla det för en strukturerad samling av information. Inom SEO-världen innebär strukturerad data att man implementerar någon form av märkspråk på en webbsida.

Strukturerad data – ett komplement till HTML

De flesta är bekanta med HTML. Med hjälp av HTML-taggar vet webbläsaren hur informationen i taggen ska visas upp. Exempelvis rubriken "Avatar" med taggarna "heading 1" säger till webbläsaren att ”Avatar” ska visas i formatet för rubrik 1. Men HTML-taggen ger ingen information om vad texten faktiskt betyder. Avatar kan referera till filmen ”Avatar” eller också kan det betyda profilbild.

Används för att presentera information direkt i sökresultatet

Strukturerad data används för att hjälpa sökmotorerna att förstå innehållet bättre så de kan presentera relevant innehåll till användaren. Genom att förstå innehållet kan de hämta information att visa direkt i sökresultatet. Rich snippets, rich cards, carousels och knowledge boxes är exempel på Google-funktioner som använder strukturerad data.

Exempel på rich cards, rich snippets etc.

Användning av strukturerad data ger bättre synlighet

Sökmotorernas mål är att göra det så enkelt som möjligt för användaren att hitta information. Med hjälp av strukturerad data kan användaren ta del av information direkt i sökresultatet (utan att behöva klicka sig vidare). Effekten blir en bättre användarupplevelse. Hemsidor som använder strukturerad data belönas därför av Google och får bättre synlighet i sökresultaten.

Fördjupning

Strukturerad data använder schema.org-vokabulär

Google, Bing, Yahoo! och Yandex använder schema.org som uppmärkningsverktyg för strukturerad data. Syftet är att ha ett konsekvent språk som alla sökleverantörer kan känna igen.

Du behöver inte lära dig någon ny kod då hemsidor med märkspråk använder HTML. Den enda skillnaden är att man lägger till så kallade schema.org vokabulär. Några exempel är Person, Place, Event, Organization, Product, Review, Review-aggregate, Breadcrumb, Offer, Offer-aggregate.

Olika information kräver olika uppmärkningar

Det finns olika typer av information som kräver att viss typ av data märks upp. För ett evenemang måste du till exempel ange evenemangets namn, plats och startdatum. En webbansvarig för en filmsajt kan till exempel använda schematypen ”movie” och egenskaper som ”director” och ”genre” i webbplatsens HTML-kod.

Fördjupning: Lär dig hur man använder strukturerad data.

3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet

Idag räcker det inte att publicera välskrivna blogginlägg. Det spelar ingen roll hur bra du skriver om Google inte får bekräftat att ditt innehåll är värdefullt (andra hemsidor länkar till det och det sprids i sociala medier).

Äg ett område och bygg upp ett förtroende

Google lägger stor vikt vid hemsidor som är auktoritära. De premierar hemsidor som lyckats bygga upp ett stort förtroende. Det handlar om att bli expert på ett ämne och äga det. Du själv behöver inte alltid vara experten som talar. Om du vill kan du ta hjälp av andra auktoriteter. Huvudsaken är att bli den hemsida personer vänder sig till när de vill fördjupa sig inom ett visst ämne.

Tips för att höja din auktoritet:

  1. Intervjua ledande personer inom din bransch och hänvisa till statistik och information på andra trovärdiga hemsidor.
  2. Ta hjälp av anställda inom företaget. Hur kan du få fler att dela med sig av sin expertkunskap?
  3. Backlinks (länkar från andra hemsidor) är det sökmotorerna främst tittar på när de avgör en hemsidas auktoritet. Ju fler relevanta länkar du kan få från olika domäner, med hög trovärdighet, desto bättre.

Tips! Med gratisverktyget från Moz kan du se hur många backlinks du har och vilka hemsidor som länkar till din domän.

Voice search har inte riktigt fått så stort genomslag än men enligt flera SEO-experter är det en trend som kommer bli allt viktigare under 2019.

Vad är voice search?

Voice search är röstsökningar som görs via en smart phone eller en smart högtalare, till exempel Google home. (Sedan oktober 2018 går Google home att styra på svenska).

Används för "vad"-, "var"- och "hur"-frågor"

Det som är viktigt att tänka på gällande röstsökningar är att de oftast används för längre söktermer. Folk som använder röststyrning är ute efter snabba svar på specifika frågor. Ofta inleds frågorna med ”Vad är…”, ”Var ligger…” och ”Hur…”.

Så optimerar du ditt innehåll för voice search:

  • Fokusera på long tail-sökord. Genom att inkludera long tail-sökord i ditt innehåll ökar du dina chanser att ranka i voice search. Med long tail-sökord menas längre sökfraser som består av två eller fler ord.
  • Se till att ha en FAQ-sida. Röstsökningar används ofta för korta och koncisa svar. Google hämtar därför ofta svar från just FAQ-sidor.
  • Sträva efter en stark länkprofil. Eftersom röstsökningar i regel endast återger ett sökresultat är det viktigt för Google att veta att användaren får ett trovärdigt svar. Därför är det till stor fördel om din hemsida har ett gott rykte och många relevanta länkar från andra domäner.

5. Håll koll på dina användares engagemang

Googles viktigaste uppgift är att tillfredsställa sina användare. De vill veta om dina besökare finner ditt innehåll användbart eller inte.

Mätvärden som indikerar engagemang har därför blivit allt viktigare för SEO. Bounce rate, average session duration och time spent on site är tre mätvärden som Google börjat titta närmare på.

En hög bounce rate (avvisningsfrekvens) innebär att dina besökare besökt din hemsida men inte klickat sig vidare. Kanske har det inte erbjudits något relaterat innehåll? Eller så var det inte tillräckligt intressant? User experience (användarupplevelsen) kan ha en stor inverkan på din avvisningsfrekvens. En besökare stannar inte länge om din sida laddar länge och/eller har en rörig struktur. Du kan läsa mer om "avvisningsfrekvens" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Session duration (genomsnittlig sessionslängd) är den genomsnittliga tiden som dina besökare spenderat på din hemsida. Ju längre sessionslängd, desto intressantare innehåll anser Google. Det kan vara bra att känna till att den genomsnittliga sessionslängden för organisk trafik är 53 sekunder och för direkt trafik ligger genomsnittet på 1 min och 50 sek. Du kan läsa mer om "genomsnittlig sessionslängd" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Average time on page (genomsnittlig tid på sidan) indikerar hur lång tid dina besökare spenderat på din hemsida. Teorin är att ju längre tid besökaren spenderar på din sida, desto större intresse har hen för innehållet. Om besökaren stannar kvar på sidan betyder det i regel också att innehållet varit relevant. Sökmotorerna tittar på mätvärdet för att undersöka hur bra din hemsida är på att attrahera relevant trafik. Du kan läsa mer om "genomsnittlig tid på sidan" i blogginlägget 3 viktiga mätvärden för SEO.

Åtgärder för att få bättre engagemang:

  1. Satsa på att ge din potentiella besökare all information han eller hon kan tänkas vara intresserad av.
  2. Inkludera relaterade sökord, bjud på fördjupande innehåll och länka till annat relevant innehåll.
  3. Vilka följdfrågor kan din besökare tänkas ha efter att de fått svar på sin första fundering?

SEO är under ständig förändring och i takt med att Googles algoritmer utvecklas, uppkommer också nya trender. Under 2019 gäller det att fokusera ännu mer på användaren. Skifta fokus från enskilda sökord till din målgrupps förväntningar och behov!

Vilken av trenderna har du bäst koll på?

  1. Förstå din målgrupp och deras avsikter
  2. Använd strukturerad data
  3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
  4. Förbered för voice search
  5. Håll koll på dina användares engagemang

Kommentera nedan eller ställ en fråga direkt till mig via formuläret.

Tips!
Signa upp till mitt nyhetsbrev om du också vill hålla koll på det senaste inom SEO!

Gott nytt optimeringsår!

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg