SEO-experten Magnus Brath

Intervju med SEO-experten Magnus Bråth

Magnus Bråth
Grundare och SEO-konsult, Brath Ab

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Magnus!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Under 2019 skulle jag ta en extra titt på auktoritet. Googles senaste stora uppdatering, Medic, är en typisk ”auktoritets-uppdatering”. Från enkla grejer som att ha information om en tydlig avsändare och ett organisationsnummer på sajten, till att ha länkar från sajter med riktigt högt förtroende. Mycket talar för att Google går i den riktningen även framöver och en bra riktlinje är att ställa sig frågan:

Skulle jag lämna ut mitt kreditkortsnummer till den här sajten?

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Jag skulle vilja säga att den vanligaste missuppfattningen bland folk som jobbar med SEO är att man lärt sig hur det går till. Ofta har man tagit till sig en taktik och lärt sig bemästra den men taktiker förändras över tid. Ofta möter jag sådana som upplever att de förstår sökmotorn men som saknar en grundläggande förståelse. Man kan ändra titlar, skriva texter och få sajten indexerad men den egentliga förståelsen för varför en sajt rankar bättre än en annan saknas, kanske särskilt när det finns filter eller annat mer komplext applicerat.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

En stor utmaning är att få med alla som behöver vara med på båten med. Särskilt när man arbetar med en stor sajt är det vanligt att det finns många som har olika viljor och intressen.

Ofta ställs SEO mot UX eller något annat, när det kanske egentligen inte behöver göra det.

Det kan finnas alternativa vägar som lever upp till kraven för båda om man bara lyckas sätta sig ner och komma överens.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Börja med den lägst hängande frukten. Saknar sidorna titlar så se till att de får det. Behövs det mer text så ös på med det. Ofta finns det förändringar att göra som varken är dyra eller tar mycket tid, bara man inser att det är vad som behöver göras.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Man bör göra en ordentlig analys av den partner man väljer. Att Googla dem är det allra minsta man kan göra. När de väl passerat det hygientestet så är det förstås viktigt att man har en partner man kan lita på. Om det känns tveksamt, om det lovas för mycket eller om man helt enkelt inte klaffar så ska man nog välja en annan.

Nästa steg är att inse att man själv kommer sättas i arbete.

I princip alla seriösa SEO-konsulter idag fungerar rådgivande snarare än att gå in och göra förändringar på någons sajt.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

Jag har skrivit ett antal texter om det här men just idag tror jag att jag skulle vilja lyfta förståelsen för internet självt. För att bli riktigt vass som sökmotoroptimerare behöver man ha bra koll på både tekniken och människorna på nätet. Sedan kanske det spelar mindre roll om man kommer från en teknisk bakgrund eller kanske marknadsföring.

Det viktiga är att man kan se människorna genom tekniken och tvärt om.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag har gjort många SEO-projekt jag är stolt över. I början av min karriär gjorde jag bland annat en insats åt FN och IDEA, om inte annat var det spännande att få arbeta med att hjälpa nationer mot demokrati.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Magnus Bråth kontakt

Magnus Bråth är en av grundarna till SEO-byrån Brath. Han är också författeren till Sveriges mest sålda bok om sökmotoroptimering, "Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla". Vill du höra mer av Magnus kan du kika in på Braths blogg.

Magnus på LinkedIn e-post: magnus@brath.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

livet som frilans

Varför jag valt att vara frilans [den råa sanningen]

Förra veckan var jag på en arbetsintervju hos ett företag som det går väldigt bra för. Deras omsättning växer i raketfart och de är nu på jakt efter ny kompetens.

Jag blev kontaktad av chefen via LinkedIn och han frågade om jag som frilans var öppen för en anställning ”under rätt förutsättningar”. Jag tackade ja till ett möte för att ta reda på vad han menade med ”under rätt förutsättningar”.

livet som frilansVäl på plats flöt samtalet på. Det uppstod en väldigt trevlig stämning och skratt varvades med seriösa frågor. Jag förstod ganska snabbt att de hade en heltidstjänst i åtanke. Tiden gick och jag undrade när snacket om ”under rätt förutsättningar” skulle komma på tal. Det gjorde det inte förrän jag tog saken i egna händer.

Denna gången bestämde jag mig för att vara 100% tydlig med vad jag som individ behöver för att trivas och må bra i en anställning. Jag lyfte frågan om ”fria arbetstider” och ”flexibilitet”. Jag tänkte att ju tidigare jag kan få klarhet i deras inställning och synsätt, desto bättre.

Jag förklarade att möjligheten till fria arbetstider är något som är väldigt viktigt för mig.

Jag vill kunna känna att det är okej att jobba hemifrån utan att behöva hitta på en ursäkt.

Jag är varken hundägare eller småbarnsförälder så jag har inget konkret att skylla på. När jag känner att kreativiteten står still och jag känner mig omotiverad vill jag helt enkelt kunna ta en paus. Ta en promenad, gå till gymmet eller sova en timme extra på morgonen. Jag tycker inte om att sitta av tid bara för att.

Chefen blev något förundrad och började reflektera över saken. Han menade på att det fysiska mötet som sker på kontoret är avgörande för deras företagskultur (detta är ett företag som funnits i 5+ år). En annan anställd som också närvarade under intervjun instämde och bekräftade chefens resonemang. De menade på att de anställda trivs på företaget och att ingen har en klump i magen av att gå till jobbet på morgonen (i alla fall inte vad de kändes vid).

Intervjun började gå mot sitt slut. Personkemin stämde och den erbjudna rollen kändes som klippt och skuren för mig.

Men vad chefen menade med en anställning ”under rätt förutsättningar” verkade enbart kretsa kring definition om arbetsroll och lön.

Frågan om fria arbetstider verkade inte lika självklar.

Senare samma dag fick jag information om att de ville gå vidare i processen.

Men jag hade redan bestämt mig.

Jag var inte villig att ge upp denna fråga som är så avgörande för mitt välmående, både i yrkeslivet och privat.

Det finns ingen som helst lön som kan kompensera för friheten att kunna bestämma över sin egen tid.

En fråga som enligt mig borde vara högst aktuell i Sverige, där så många kompetenta människor blir utbrända och går in i väggen.

Efter detta möte insåg jag att jag har mycket att vinna på att vara mig själv och fortsätta framföra de behov och förväntningar jag har på en anställning.

Det är inte första gången jag väljer att tacka nej till en anställning på grund av just denna fråga. Men jag gör det eftersom jag inte ser en poäng med att vara på en arbetsplats som inte bryr sig om sina anställdas välmående. Min tid är min dyrbaraste resurs och jag byter inte ut den mot vad som helst. Chefens föreställning av lycka stämmer sällan överens med den enskilda invidens värderingar.

För mig är inte lojalitet och engagemang förknippat med fyra väggar och gemensamma frukostar (även om det också är trevligt ibland).

Givetvis handlar det om att bygga upp ett förtroende och det är fine. Men då vill jag att det sker ”under förutsättningar” som funkar både för individen och arbetsgivaren – och inte enbart den ena parten.

Vad tror du, hur kommer det sig att chefer har så olika syn på saken? Det borde väl inte spela någon roll var jag jobbar så länge jag får jobbet gjort?

Nu utgår jag från min bransch och mitt yrke som oftast är 99% datorbaserat. Möten och kommunikation kan ske digitalt. Marknadsföring är dessutom ett kreativt jobb som kräver mycket tankeverksamhet. Att infinna sig på ett kontor under fasta arbetstider är inte särskilt stimulernade för kreativa hjärnor.

Och angående argumentet om företagskultur… Behöver det vara svart eller vitt?

Går det inte att skapa/bibehålla en företagskultur om man har anställda som jobbar på olika håll? Hur gör alla andra internationella företag och koncerner?

Vad tror du? Finns det en risk att företagskulturen dör ut om inte alla ses över gemensamma frukostar och är på plats 8–5?

Eller handlar chefens inställning egentligen om något helt annat?

Kommentera nedan och dela med dig av dina tankar. Vad är viktigt för dig i en anställning?

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

mäta SEO

Mäta SEO – 3 viktiga mätvärden

Googles viktigaste uppgift är att tillfredsställa sina användare. Därför har mätvärden som indikerar engagemang börjat spela allt större roll för SEO. I detta blogginlägg får du lära dig tre enkla sätt att mäta framgången av dina SEO-insatser.

Bounce rate, average session duration och time spent on site är tre mätvärden som blivit allt viktigare i Googles bedömning av din ranking.

Alla tre mätvärden finns att hitta i Google Analytics.

1. Bounce rate (avvisningsfrekvens)

En hög bounce rate innebär att dina besökare besökt din hemsida men inte klickat sig vidare. User experience (användarupplevelse) spelar stor roll för din bounce rate. Om sidan tar lång tid att ladda eller har en rörig struktur lämnar besökaren ganska snabbt.

Kolla din statistik i Google Analytics för att ta reda på vilka sidor som har högst bounce rate. Försök därefter ta reda på vad som orsakar den höga avvisningsfrekvensen.

Tips för en bättre användarupplevelse:

  1. Finns det länkar till relevant innehåll på sidan? Relaterade blogginlägg eller fördjupande information? Led besökaren vidare och gör det enkelt för hen att förstå vad nästa steg är.
  2. Kolla sidans laddningstid med gratis-verktyg som PageSpeed Insights eller GTMetrix. Optimal laddnignstid är 5 sekunder eller lägre. Om sidan laddar längre än 5 sekunder kan du till exempel behöva komprimera bilder och/eller minimera CSS-kod.
  3. Är sidans struktur tydlig och organiserad? Det visuella intrycket spelar stor roll och kan avgöra om besökaren väljer att stanna eller lämna sidan. Se över textens upplägg: är texten indelad i stycken och används heading-rubrikerna H1, H2 etc? Se även över bilderna så de är snyggt placerade i texten och håller hög kvalitet.

2. Session duration (genomsnittlig sessionslängd)

Session duration är, enkelt förklarat, den tid dina besökare spenderat på din hemsida.

Gå till -> Målgrupp –> Översikt i Google Analytics för att ta reda på din hemsidas genomsnittliga sessionslängd.

Exempel på genomsnittlig sessionslängd

Varför mätvärdet gen. sessionslängd inte är helt korrekt:

Det är viktigt att ha i åtanke att Google Analytics registrerar alla besök till din hemsida, även de som inte lyckats mätas. Misslyckade mätningar registreras med en sessionslängd om 0 sekunder. Detta blir missvisande eftersom det är omöjligt att besöka en hemsida utan att spendera mindre än 1 sekund på landningssidan.

Rekommenderad användning av mätvärdet gen. sessionslängd

En tumregel är att inte lägga någon större vikt vid den genomsnittliga sessionslängden för hemsidan och istället segmentera sessionerna till kanalnivå. På så vis får du en mer detaljerad och korrekt bild av engagemanget från olika kanaler. Stannar besökare som kommer via direkt trafik längre än de som kommer via annonser? Klickar du in på varje kanal kan du även se vilka sidor användarna spenderat längst tid på.

Så tar du reda på sessionslängd per kanal:

1. Gå till -> Förvärv< -> All trafik -> Kanaler – se steg 1 på bilden.

2. Jämför sessioner kontra gen. sessionslängd – se steg 2 på bilden.

3. Klicka på resultat (performance) – se steg 3 på bilden.

4. Välj att visa sessioner och sessionslängd – se steg 4 på bilden.

Inställning i Google Analytics för sessionslängd

Den genomsnittliga sessionslängden för organisk trafik är 53 sekunder och för direkt trafik ligger genomsnittet på 1 min och 50 sek.

3. Average time on page (genomsnittlig tid på sidan)

Average time on page indikerar hur lång tid en besökare spenderat på din hemsida. Teorin är att ju längre tid besökaren spenderar på din sida, desto större intresse har hen för innehållet. Sökmotorerna tittar på mätvärdet för att undersöka hur bra din hemsida är på att attrahera relevant trafik.

Det finns tre huvudsakliga skäl till varför mätvärdet anses vara missvisande.

  • Mätvärdet registreras endast när det sker mer än en interaktion på hemsidan. Det är tiden mellan den första och sista interaktionen som räknas. En besökare som endast interagerar med en sida, får därför en genomsnittlig tid på 0 sekunder.
  • En registrerad besökstid avslöjar inte om besökaren aktivt interagerat med innehållet eller endast haft fönstret uppe och lämnat datorn.
  • Standardinställningen för en sessionslängd är 30 minuter. Om en användare lämnar ett webbläsarfönster öppet och fortsätter interaktionen efter en timme, räknas det som ett nytt besök/en ny session.

Hur kan mätvärdet för gen. tid på sidan användas?

Även om mätvärdet för genomsnittlig tid på sidan inte är helt korrekt kan det ändå ge oss en indikation om hur väl våra kampanjer presterar.

Exempel på användning av mätvärdet "gen. tid på sidan":

Vi ponerar att den genomsnittlig tiden för två kampanjsidor är:
Kampanj A: 2,3 minuter
Kampanj B: 4,5 minuter

Nu tittar vi på den genomsnittliga tiden för hela hemsidan. Vi ponerar att den ligger på 3,20 minuter. Slutsatsen vi kan dra är att besökarna från kampanj B varit mer intresserade av innehållet på sidan och att besökarna från kampanj A varit mindre intresserade än den genomsnittliga hemsidebesökaren.

Den genomsnittliga tiden på sidan kan alltså användas för att undersöka hur väl våra kampanjer presterat.

En kort gen. tid är inte alltid ett misslyckade...

Givetvis har olika hemsidor olika syften så en kort besökstid behöver inte alltid betyda ett misslyckande. En online bank som erbjuder en digital tjänst strävar förmodligen efter en kort besökstid eftersom det indikerar att deras tjänst är enkel och snabb att använda. Istället fokuserar de på att få ett högt antal sidor per besökare (beroende på hur många steg banktjänsten består av). Nyhetssidor och bloggar borde däremot sträva efter både en lång besökstid och ett högt antal sidvisningar.

Hur ser engagemanget ut på din hemsida?

Eftersom sökmotorernas främsta mål är att säkerställa en god användarupplevelse, har mätvärden som bounce rate, session duration och time spent on site blivit allt viktigare för SEO. Om användarna gillar din sida kommer Google också göra det. Är du ute efter en topplacering i sökresultatet bör du därför sträva efter en så hög engagemangsgrad som möjligt.

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg