
Intervju med SEO-experten Christian Rudolf
I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.
Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!
Hej Christian!
Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?
Det som växer i betydelse för varje år som går är ”användarupplevelse för Google användaren”. Det betyder helt enkelt vilken tillfredställelse en webbsida levererar till en besökare utifrån det behovet, besökaren har. Detta är inte alltid helt lätt för företag att förstå, då tillfredställelsen börjar skapas redan i Googles sökresultat för att sedan leda till en hemsida där informationsarkitektur, design, struktur på innehåll, länkar, bilder osv. behöver vara gjort rätt.
De flesta företag utgår från sina behov och det skapar bekymmer.
Den vanligaste missuppfattningen om SEO?
Vanliga missuppfattningar är att ens webbsida behöver länkar från ett SEO-nätverk av sajter,
...och att Google förstår alla hemsidor så ingen teknisk SEO behövs.
Den största utmaningen som SEO-konsult?
Den största utmaningen, oavsett vilken roll man har, är inte att kunna eller förstå hur Google fungerar exakt. SEO är nämligen flera faktorer som måste fungera tillsammans om man ska kunna nå de åtråvärda toppositionerna. Dessa faktorer är ofta utspridda på flera avdelningar, eller flera leverantörer och olika ägare, vilket skapar stor komplexitet. Man behöver också veta hur man i praktiken, inne på företag, skapar förändring.
Du som konsult behöver också leverera ranking och trafik med hjälp av dessa faktorer, som kontrolleras av andra.
Google är delvis ett mysterium i sig.
Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?
Anställa eller anlita människor som kan skapa förändring överlag, snarare än att anlita på grund av att någon besitter en viss färdighet.
Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?
För mig är SEO ett projekt för att genomdriva förändring. Så skall man göra SEO bör man ha svar på dessa frågor: Vad, Hur, Vem, När, Värde, Risk.
Jag förklarar konceptet i videon nedan:
En beslutsfattare behöver veta det ungefärliga värdet av SEO:n för att kunna prioritera sina resurser rätt.
Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?
- En kommunikationsförmåga så man kan skapa insikt. Utan insikt sker ingen förändring.
- Ett ansvarstagande. Utan ägare av problem/möjligheter sker ingen förändring.
- Insikt om hur människor fungerar såsom behov och drivkrafter, så du kan få med dig alla projektdeltagare.
Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!
Som SEO-expert på Topdog har jag arbetat i svåra segment. Lån är ett sådant. En av våra kunder, Consector, hade ingen synlighet alls när vi började men får nu Google-trafik värd miljoner. Att ta en sajt från ingenstans till dessa volymer, i ett svårt segment, är en bedrift.
Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!
Christian Rudolf äger den Stockholmsbaserde SEO-byrån Topdog. Christian har arbetat med sök och digitala strategier för varumärken som Betsson, Svedea och Tradera. Vill du veta mer av Christian kan du kika in på Topdogs hemsida.
Christian på LinkedIn e-post: rudolf@topdog.nu
Hej!
