SEO-experten Magnus Brath

Intervju med SEO-experten Magnus Bråth

Magnus Bråth
Grundare och SEO-konsult, Brath Ab

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Magnus!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Under 2019 skulle jag ta en extra titt på auktoritet. Googles senaste stora uppdatering, Medic, är en typisk ”auktoritets-uppdatering”. Från enkla grejer som att ha information om en tydlig avsändare och ett organisationsnummer på sajten, till att ha länkar från sajter med riktigt högt förtroende. Mycket talar för att Google går i den riktningen även framöver och en bra riktlinje är att ställa sig frågan:

Skulle jag lämna ut mitt kreditkortsnummer till den här sajten?

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Jag skulle vilja säga att den vanligaste missuppfattningen bland folk som jobbar med SEO är att man lärt sig hur det går till. Ofta har man tagit till sig en taktik och lärt sig bemästra den men taktiker förändras över tid. Ofta möter jag sådana som upplever att de förstår sökmotorn men som saknar en grundläggande förståelse. Man kan ändra titlar, skriva texter och få sajten indexerad men den egentliga förståelsen för varför en sajt rankar bättre än en annan saknas, kanske särskilt när det finns filter eller annat mer komplext applicerat.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

En stor utmaning är att få med alla som behöver vara med på båten med. Särskilt när man arbetar med en stor sajt är det vanligt att det finns många som har olika viljor och intressen.

Ofta ställs SEO mot UX eller något annat, när det kanske egentligen inte behöver göra det.

Det kan finnas alternativa vägar som lever upp till kraven för båda om man bara lyckas sätta sig ner och komma överens.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Börja med den lägst hängande frukten. Saknar sidorna titlar så se till att de får det. Behövs det mer text så ös på med det. Ofta finns det förändringar att göra som varken är dyra eller tar mycket tid, bara man inser att det är vad som behöver göras.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Man bör göra en ordentlig analys av den partner man väljer. Att Googla dem är det allra minsta man kan göra. När de väl passerat det hygientestet så är det förstås viktigt att man har en partner man kan lita på. Om det känns tveksamt, om det lovas för mycket eller om man helt enkelt inte klaffar så ska man nog välja en annan.

Nästa steg är att inse att man själv kommer sättas i arbete.

I princip alla seriösa SEO-konsulter idag fungerar rådgivande snarare än att gå in och göra förändringar på någons sajt.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

Jag har skrivit ett antal texter om det här men just idag tror jag att jag skulle vilja lyfta förståelsen för internet självt. För att bli riktigt vass som sökmotoroptimerare behöver man ha bra koll på både tekniken och människorna på nätet. Sedan kanske det spelar mindre roll om man kommer från en teknisk bakgrund eller kanske marknadsföring.

Det viktiga är att man kan se människorna genom tekniken och tvärt om.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag har gjort många SEO-projekt jag är stolt över. I början av min karriär gjorde jag bland annat en insats åt FN och IDEA, om inte annat var det spännande att få arbeta med att hjälpa nationer mot demokrati.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Magnus Bråth kontakt

Magnus Bråth är en av grundarna till SEO-byrån Brath. Han är också författeren till Sveriges mest sålda bok om sökmotoroptimering, "Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla". Vill du höra mer av Magnus kan du kika in på Braths blogg.

Magnus på LinkedIn e-post: magnus@brath.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

2 Comments

    1. Tack Jennifer! Ja, jag tänkte att det kan vara spännande att ta del av svenska experters tips för en gångs skull. De flesta bloggar och resurser inom ämnet är ju på engelska.

      Har ett gäng intervjuer till som är på gång så håll utkik 🙂

Lämna en kommentar