landningssida exempel

Landningssida exempel – 7 enkla sätt att få besökaren i mål

En landningssida är egentligen en vanlig sida dina besökare ”landar på” via till exempel dina annonser. Den syftar till att presentera ett visst innehåll, för en viss målgrupp.

Varför behöver du en landningssida?

En landningssida kan användas som en säljsida där du presenterar ditt erbjudande på ett snyggt och överskådligt sätt. Sidan ska innehålla all information din besökare kan tänkas behöva för att fatta ett beslut. Var inte rädd för ”för mycket text” för så länge du varvar texten med en snygg och logisk struktur, blir det inte avskräckande.

En landningssida som används i säljsyfte bör innehålla följande:

  • En lockande beskrivning av erbjudandet
  • Information om vad produkten eller tjänsten innehåller (funktioner, licenser etc.)
  • Kundrecensioner för att skapa trovädighet
  • FAQ för att besvara vanliga frågor och invändningar
  • Snygga citat, budskap och grafiska element

Kom ihåg att designen lockar och väcker uppmärksamhet, men att det är texten som engagerar och säljer. För att hålla besökaren engagerad behöver du därför snyggt formulerade texter som träffar rätt hos din målgrupp.

Landningssida exempel

Här ser ni en före och efter bild av en landningssida jag skapat åt en kund.

Före bilden visar en sida med många distraktioner som riskerar att leda bort besökaren:

  • En meny
  • En sidopanel
  • Flera externa länkar

Dessutom innehåller sidan inga kundomdömen eller recensioner som skapar trovärdighet. Den saknar även svar på viktiga frågor och funderingar som besökaren och den potentiella kunden kan tänkas ha. I detta exempel tvingas besökaren navigera mellan flera sidor för att få en samlad bild av erbjudandet.

Efter bilden

Efter bilden visar en sida som är skapad för att leda besökaren i mål. Här finns ingen meny och endast EN tydlig call to action-knapp. Dessutom är strukturen och texten noga genomtänkt för att skapa bästa möjliga engagemang.

Vi kommer nu kika närmre på den nya sidans innehåll så du vet vad du ska tänka på när du själv skapar en säljande landningssida.

1. Börja med en tydlig call to action

Inled alltid med en snygg och iögonfallande call to action-knapp. Knappen ska länka till det självklara målet, det du vill att besökaren ska göra. Du kan till exempel länka till ett kontaktformulär eller en produktsida.

Knappen behöver placeras högst upp för de besökare som är redo att ta action och inte önskar ta del av mer innehåll. Knappar konverterar bättre än text-länkar så se till att du har en knapp i en snygg och utmärkande färg.

2. Snabblänkar för lättare navigering

Högst upp på landningssidan (under CTA-knappen) kan du ha några snabblänkar till utvalda sektioner på sidan. Då blir det lättare för besökaren att hoppa runt till de olika delarna som intresserar just de. Länkarna kan skapas med en ”automatisk scroll”-effekt så besökaren kommer till rätt innehåll på ett klick.

3. Framhäv dina 3 största styrkor

Det är viktigt att du tidigt framhäver det som gör ditt erbjudande unikt och extra attraktivt. Istället för att rabbla upp alla fördelar med ditt erbjudande väljer du ut de tre största styrkorna – det som väger tyngst.

För att lyckas med detta behöver du ha koll på dina konkurrenter och vad som särskiljer dig på marknaden. Ni kanske erbjuder samma saker men det kan finnas ett visst område eller en viss funktion din produkt är extra bra på.

Det är viktigt att du har ett kundfokus när du formulerar dina styrkor så de verkligen klingar rätt hos din målgrupp. Många företag blir hemmablinda och har svårt att ”se” och sätta ord på sina styrkor. Här kan en duktig copywriter vara till stor hjälp.

4. Visa upp recensioner för att skapa trovärdighet

Ett enkelt och snabbt sätt att skapa förtroende är att visa upp vad dina tidigare (eller nuvarande) kunder tycker om ditt erbjudande. Inom marketing psycology kallas det för ”social proof” och det är en av de grundläggande principerna inom marknadsföring.

Ju ”verkligare” recensionerna framstår, desto mer trovärdighet kan du skapa. Komplettera därför gärna recensionerna med bilder, för- och efternamn och även arbetstitel när det är relevant.

Om du har recensioner på Facebook, Trustpilot eller någon annan tredjeparts-sida kan du ta skärmdumpar på recensionerna därifrån och infoga de direkt på sidan. Då behöver besökaren inte oroa sig för att du ”hittat på” dina recensioner på egen hand.

5. Snygga citat och färgblock

Se till att skapa variation på sidan genom att använda dig av snygga citat, bilder och färgblock. Det är lättare att ta till sig ett innehåll som är variationsrikt och visuellt smickrande.

  • Använd dig av läsbara typsnitt och variera fontstorlekar
  • Använd en stark färg och två neutrala färger för att skapa ett konsekvent och behagligt intryck för ögat

6. Integrera ett formulär direkt på sidan

Om du har som mål att besökaren ska fylla i ett kontaktformulär eller en ansökan är det en god idé att integrera formuläret direkt på sidan.

I detta exempel ligger ett ansökningsformulär inbäddat på sidan så besökaren slipper klicka sig bort för att komma i mål. Det finns call to action-knappar återkommande på sidan som alla leder besökaren till ett och samma formulär.

7. Besvara vanliga funderingar och invändningar

Ju bättre du känner din målgrupp, desto tydligare bild har du av vanliga funderingar som kan tänkas uppstå om ditt erbjudande. En FAQ är ett utmärkt sätt att reda ut eventuella kvarstående frågetecken. Du kan också passa på att bemöta vanliga invändningar som får din potentiella kund att tveka inför ett köpbeslut.

Ett tips är att notera vad tidigare prospekt undrat över så du kan bygga på din FAQ löpande.

Hur skapar du en landningssida?

Processen av att skapa en landningssida består av flera steg. Första steget är att bestämma syftet med sidan och vad du ska sälja. Därefter formulerar du texten. När du känner dig nöjd med dina budskap skissar du på innehållet och layouten med bilder, citat etc.

Själva produktionen kan gå snabbt, särskilt om du använder dig av WordPress och en front-end redigerare (page builder). Se till att du skapar en sida som är mobilanpassad och ser bra ut i alla enheter. För att lyckas med det behöver du oftast göra en del CSS-justeringar.

Önskar du fler tips likt dessa? Kommentera gärna nedan 🙂 Du kan också prenumerera på mitt nyhetsbrev.

Lämna en kommentar