SEO hemsida

Genom att SEO-anpassa din hemsida kan du driva gratis trafik. Med gratis menas att du inte behöver betala för dina klick som du gör när du exempelvis köper sökannonser (Google Ads).

En sökordsanalys är första steget till en SEO-anpassad hemsida. Med hjälp av en sökordsanalys kan du få reda på vad din målgrupp söker efter relaterat till din bransch och din verksamhet. En sökordsanalys ger dig också bättre kännedom om din målgrupps intresseområden och utmaningar.

Skapa sökordsanpassat innehåll
En sökordsanalys är ett utmärkt sätt att lära känna din målgrupps behov bättre för att anpassa ditt innehåll därefter. Det kan visa sig att din målgrupp brottas med vissa problem och frågeställningar som du tidigare inte haft någon aning om. Med hjälp av en sökordsanalys kan du få reda på vilket innehåll din målgrupp är intresserad av och vilka sökord och söktermer du ska använda på din hemsida för att locka relevant trafik.

SEO-analys

Beställ en gratis SEO-analys och få reda på:

  • Vilka sökord du syns på idag
  • Vilka dina största konkurrenter är
  • Vilka sökord som kan hjälpa dig att driva mer trafik

SEO optimering tips

1. Val av domännamn

Ditt domännamn kan antingen bestå av ditt företagsnamn (ditt varumärke) eller så kan det bestå av ett sökord.

Ett domännamn som består av ett sökord kan till exempel heta seotips.se där ’seo tips’ är sökordet. Väljer man ett sökordsoptimerat domännamn stärker man relevansen för det sökordet och har större chans att synas för användare som söker på just ’seo tips’ (förutsatt att hemsidan har relevant innehåll).

Bra domännamn

Bäst SEO-praxis är att besluta om ett huvudsökord för din webbplats och inkludera det i ditt domännamn. Då får din hemsida större relevans och det blir tydligare för sökmotorerna vad din hemsida handlar om.

Om du har en hemsida om affiliate marketing till exempel så kan du döpa sidan till ”affiliatemarketing.se” för att öka sina chanser att synas på sökordet ”affiliate marketing”. Domänändelsen spelar också roll då .se domäner rankar bättre på svenska sökningar jämfört med exempelvis ”.com” domäner som är bäst lämpade för Amerika, eller ”.uk” domäner som har en lokal anknytning till Storbritannien.

Se till att välja ett domännamn som är lätt att stava till och som innehåller 15 tecken eller mindre. Det går bra att svenska .se domäner innehåller bokstäverna å, ä, ö.

2. Användarvänliga URL:er

Du har kanske sätt länkar som ser ut så här: yourwebsite.com/?page_id=54367

Det är exempel på en URL som inte säger något om vad sidan faktiskt handlar om. Det bästa är om du har en URL som innehåller namnet på sidan eller blogginlägget, då det är mer användarvänligt men också för att det förstärker hemsidans relevans.

En SEO-vänlig URL kan exempelvis se ut så här:

dinhemsida.se/seo-tips

I detta fallet handlar sidan om ”seo tips” vilket också är det sökord vi vill synas på. URLer som innehåller sidans sökord signalerar till Google vad sidan handlar vilket är bra för SEO.

Tips för dig som är WordPress användare!
När du först installerar WordPress är default URL:en inte särskilt användarvänlig. Gå in på -> Inställningar -> Permalänkar för att ändra till URL-alternativet ”Inläggsnamn”. Då kommer sidans/blogginläggets namn att synas direkt i länken vilket förstärker din SEO.
permalänkar

3. Optimerade titlar och meta beskrivningar

När din hemsida visas i sökresultatet visas en ’titeltagg’ och en ’meta beskrivning’.

Titeltaggen är den klickbara länken i sökresultatet.

titeltagg

Titeltaggen är det första intrycket användaren får av din hemsida. Om titeln inte är tillräckligt lockande kommer ingen att klicka sig vidare till din sajt. Titel taggen bör innehålla det sökord eller den sökterm användaren söker efter.

En meta beskrivning är en sammanfattning av vad sidan handlar om.

Du kan se på metabeskrivningen som en kort sammanfattning av vad din sida handlar om. Metabeskrivningen är den text som syns under den klickbara titeln i sökresultatet.

meta beskrivning

Det är ditt ögonblick att locka användaren till att klicka på just din sida och ger dig en fantastisk möjlighet att sticka ut från mängden. Kom ihåg att avsluta med att uppmuntra användaren till att ta handling/klicka sig vidare till innehållet. Bra fraser som lockar till handling är ”ta reda på…”, ”boka nu…”, ”läs nu och…” osv.

Tips på plugin om du använder WordPress
Yoast SEO är det mest populära WordPress-pluginet för optimering av SEO. Det ger dig grundläggande SEO-inställningar (inklusive en XML sitemap) och det hjälper dig att enkelt anpassa dina sidors meta titlar och meta beskrivningar.

4. Användarupplevelse och page speed

Om din hemsida är rörig och segladdad kommer dina besökare snabbt klicka sig bort. Google bryr sig huvudsakligen om användarnas upplevelse och vill säkerställa att de sidor besökarna kommer till håller god kvalité. Det faktiska innehållet på sidan spelar stor roll här men även tekniska aspekter så som page speed (hur snabbt sidan laddar).

En storleksanpassning och komprimering av bilder kan göra stor skillnad för din laddningstid. Se till att ladda upp bilder i just den storleken du behöver dem. Högupplösta bilder på flera tusen pixlar är segladdade och ofta onödigt stora. Det finns även komprimeringsverktyg som kan hjälpa dig att reducera filstorleken på dina bilder. compressor.io är ett sådant.

WordPress-plugin för snabbare laddningstid:

  • Komprimering av bilder:
    ’Shortpixel Image Optimizer’
  • Skjut upp inläsningen av bilder som inte visas på skärmen:
    ’Lazy load’
  • Snabbare visning av sidor
    ’WP super cache’

Vad är SEO?

SEO handlar kort och gott om att skapa innehåll som matchar dina potentiella kunders behov och förväntningar. Det är ett sätt att förbättra din hemsidas relevans och användarupplevelse.

Genom att anpassa din hemsida för sökord som är relevanta till din bransch och din verksamhet ökar du dina chanser att synas i sökresultatet. Det viktigaste för Google är att tillfredsställa sina användare, därför premierar de hemsidor som användarna mest tycker om (stannar längst på). Om någon söker på ”badkläder barn” och kommer till en sida med badkläder för vuxna så stannar de troligtvis inte så länge. SEO handlar därför främst om att skapa en optimal relevans.

SEO optimering pris

Befintlig hemsida
En SEO optimering av en hemsida kan kosta olika mycket beroende på vem du anlitar och hur stor din hemsida är. En e-handelsajt som består av tusentals produkter har naturligt fler sidor som kan SEO-anpassas. Ofta börjar man att se över de viktigaste sidorna så som startsidan och kategorisidorna.

Jag brukar ta fram en lista på nuvarande ranking och börja med att rekommendera de åtgärder som kan öka placeringarna på kortast möjliga tid. En ökning från position 6 till 5 ökar klickfrekvensen med mer än 50 procent medan en ökning från position 9 till 8 endast ger en 5 procentig ökning. Ibland kan snabba resultat uppnås med små åtgärder.

Priset för en SEO optimering brukar baseras på omfattningen, dvs hur många sidor som ska anpassas. Priset varier också beroende på om det ska författas nya, SEO-anpassade texter eller om befintliga texter ska redigeras.

Ny hemsida
Om du har en ny hemsida som behöver SEO optimeras är det huvudsakligen en sökordsanalys och en implementering du kommer att betala för. Priset varier beroende på om du anlitar en etablerad byrå eller en frilansande konsult. Det varierar också beroende på hur många sökord analysen ska innehålla.

Det kan finnas tusentals relevanta sökord till vissa branscher och verksamheter medan andra kanske endast har ett hundratal eller färre. Det viktigaste är att de sökord som rekommenderas är relevanta till din verksamhet och att ditt innehåll matchar användarnas intentioner (search intent). Vissa sökord (så kallade long tail sökord) lämpar sig bäst för blogginlägg vilket också kan inkluderas i analysen.

Hjälp med SEO

Om du behöver hjälp med SEO kan det vara bra att fundera på vad som är viktigt för dig och hur mycket du kan/vill göra på egen hand. Antingen kan du få hjälp med hela processen (analys och implementering) eller så kan du göra delar av SEO-implementeringen själv. Jag öppnar alltid upp för den möjligheten då jag vet att det finns de som gärna vill lära sig att optimera på egen hand.

Här kommer några frågor som du kan ställa dig själv för att komma fram till vilken SEO hjälp du behöver:

Hur mycket känner du till om SEO idag?
Ju större förståelse du har för sökmotoroptimering, desto bättre samarbete kan uppstå mellan dig och leverantören. Det gäller att sätta rätt förväntningar från början. SEO är en lönsam och hållbar investering men det tar ofta tid innan den ger effekt. Om du vill se snabba resultat i ökad trafik bör du kombinera satsningen med Google ads (betalda sökannonser).

Vill du överlåta hela SEO-arbetet till en byrå/konsult?
Eller önskar du göra delar av arbetet själv/med hjälp av en intern resurs?
Detta är en resursfråga då inte alla har en intern marknadsföringsresurs, eller tid att själva vara delaktiga i det operativa arbetet. Om du har den möjligheten kan du höra dig för om ett upplägg där både leverantören och ni som företag är delaktiga i arbetet.

Har du tid och lust att samskapa innehåll tillsammans med din SEO-leverantör?
Tänk på att SEO-konsulten är expert på sitt område men att det är du (företaget) som kan er bransch bäst. SEO handlar mycket om innehållsproduktion och ju mer hjälpsamma och engagerade ni som företag kan vara i produktionen, desto bättre kvalité och resultat kan uppnås.

Trivs du med en personlig och regelbunden/lättillgänglig kontakt?
Eller är du okej med ett eventuellt byte av kontaktpersoner och med dröjsmål i kommunikationen?
Den största anledningen till varför företag väljer att anlita en frilansare/konsult framför en byrå är för att de upplever ett större engagemang från den enskilda konsulten och för att de trivs bäst med en och samma kontaktperson som de kan bygga en djupare och relation på långt sikt. Det är i alla fall en av anledningarna till varför mina kunder väljer att anlita mig. Marknadsförare på byråer jobbar ofta mer kvantitativt och är engagerade med flera projekt och kunder parallellt. Det gör att de inte alltid finns tillgängliga för dig när du behöver det. Dessutom är det större ruljans på personal vilket gör att kontaktpersoner slutar.

Slutord SEO-hjälp

Vem ska du anlita och varför beror sammanfattningsvis på din budget och vad som är viktigt för dig. Byråernas priser är ofta betydligt högre än enskilda konsulters priser då frilansare sällan ligger ute med lokalkostnader och endast fakturerar för tiden/värdet i leveransen. Å andra sidan kanske det kännas tryggare att anlita en etablerad byrå med ett välkänt namn. Det bästa är om du hör dig för och ber om rekommendationer från andra företag som redan anlitat SEO-hjälp.

SEO-byrå

Idag finns det en uppsjö av SEO-byråer att välja bland. Vissa mer etablerade än andra. Olika byråer jobbar på olika sätt och det finns fortfarande de som jobbar efter ett gammalt SEO tänk med fokus på exempelvis köp av länkar.

Vissa byråer erbjuder även hjälp med Google Ads (marknadsföring via sökannonser), display annonsering, konverteringsoptimering och annonsering i sociala medier. Men du kan också hitta renodlade SEO-byråer som enbart fokuserar på sökmotoroptimering (även om de tycks blivit färre). Det kan finnas en fördel att anlita någon med en bredare kompetens. SEO är en lönsam och långsiktig investering men ofta behöver satsningen kombineras med annonsering och en content marketing strategi för bäst resultat. Att öka trafiken till hemsidan är bra men det förutsätter inte att du per automatik kommer att sälja mer. Oftast behöver din digitala synlighet en helhetslösning som är anpassad efter ditt företags unika förutsättningar och behov.

Önskar du driva mer trafik till din hemsida?

Med en bakgrund som journalist är det skrivna ordet min största passion. I rollen som digital strateg kombinerar jag min SEO-expertis med min fallenhet för att skriva slagkraftiga budskap. Kontakta mig om du också vill få igång försäljningen på din hemsida.

Gratis SEO-analys

Just nu kan du få en gratis SEO-analys av din hemsida. Det är ett utmärkt sätt att få reda på vilken potential det finns till att driva mer trafik och om SEO är rätt satsning att lägga pengarna på.

När du beställer en gratis SEO-analys får du reda på:

  • Vilka sökord du syns på idag
  • Vilka dina största konkurrenter är
  • Vilka sökord som kan hjälpa dig att driva mer trafik