Intervju med svenska SEO-experter

Svenska SEO-experter berättar: serie 1

Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry
Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry

I artikelserien ”Svenska SEO-experter berättar” får du ta del av handfasta tips från några av branschens främsta experter.

I denna serie intervjuas:

Michael Wahlgren, grundare och SEO-expert på Pineberry

Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner

Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Michael!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

2019 är året du måste satsa på röstsök! Nej, jag skojade bara. Röstsök är förvisso spännande, men för att lyckas med SEO 2019 gäller det att fokusera på samma saker som tidigare:

  • Hitta de sökord som är relevanta för dig att synas på.
  • Skapa ett innehåll på din sajt utifrån dessa sökord.
  • Se till att andra sajter lnkar till dig.

Visst, det finns andra saker som också påverkar din SEO. Men...

...om du inte lyckas med dessa tre, spelar det andra ingen roll.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Det finns många att välja bland. Vilket inte är konstigt med tanke på hur diffusa Google är kring sina algoritmer...

Om jag ska välja en missuppfattning blir det nog den om att...

...trafiken på en sajt har påverkan på dess ranking.

Alltså att sajter med mycket trafik rankar bättre på Google för att de har många besökare. Detta stämmer inte även om många vill tro det.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Det är att få kunden att genomföra de rekommendationer du ger. I många fall har du som SEO-konsult inte möjlighet att själv göra de nödvändiga förändringar på kundens sajt som krävs för att lyckas.

Inte sällan finns det en lång kö av förändringar som kunden vill göra på sin sajt. Här är det en utmaning för oss SEO-konsulter att...

...få kunden att prioritera just våra rekommendationer.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Säkerställa att de eller deras SEO-byrå har de resurser som krävs för att lyckas.

  • Vem tar fram vilka sökord som det ska optimeras för?
  • Vem skapar innehållet för dessa?
  • Vem genomför förändringarna på sajten?

Kan företaget svara på dessa frågor ökar de avsevärt sina chanser att lyckas med SEO.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Det är bra om de har ett mätbart mål med SEO-satsningen som tydligt knyter an till företagets övergripande affärsmål.

Kunna svara på frågan: Vad ska den ökade synligheten på Google leda till?

Fler kunder, ökad försäljning, mer trafik? Bäst är givetvis om detta mål är långsiktigt då SEO är lite av ett maratonlopp.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Nyfiken: att jobba med SEO handlar till stor del om att lära sig nya saker och att testa sig fram.
  • Analytisk: en viktig del av arbetet med SEO innebär att analysera vad som händer och ännu viktigare, varför det händer.
  • Tålmodig: att skynda långsamt är viktigt när du jobbar med SEO.

Det tar tid att lyckas och går du för fort fram riskerar du att inte komma någonstans.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Det är alltid kul att få vara med på en kunds resa. Som tydligast blir detta när vi får förtroendet att vara med från början. När jag ser att vårt gemensamma SEO-arbete varit en viktig faktor i att utveckla ett nystartat företag till ett etablerat bolag – som omsätter hundratals miljoner. Den resan är svårslagen!

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Michael Wahlgren hade siktet inställt på en karriär i finansbranschen men fastnade istället för SEO. Nu har Michael jobbat med sökmotoroptimering i mer än femton år och är grundare till byrån Pineberry. Han är en uppskattad föreläsare, programledare för Sökpodden och författare till den storsäljande SEO-boken Guldläge på nätet.

Michael på LinkedIn
e-post: michael.wahlgren@pineberry.com

Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner
Sandra Mellqvist, SEO-expert på Web Guide Partner

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Sandra!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Tänk på besökarna och utgå från dem. Sluta att tänka att man ska "få in folk på sajten" utan snarare spela på deras villkor och ge de det de vill ha, i det format de föredrar. Besökarna sitter på mer makt än vad många företag vill erkänna. Detta kanske känns självklart, men alldeles för många tittar för långt framåt att de glömmer att göra rätt här och nu.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Att man kan "köpa SEO" och sedan löser allt sig bara, som om SEO är en enkel produkt som inte kräver någon ansträngning.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Vi behöver ofta samarbeta med olika avdelningar, så som IT-, marknads- och PR-avdelningen, för att kunna implementera vårt SEO-arbete.

Om inte alla är med på tåget, eller om det inte finns en plan för integrering, kan det bli svårt att få saker gjorda.

Man får inte heller ut den effekt man önskar av arbetet.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Man bör se till att det finns en tydlig ansvarig på företaget som är primärkontakt för SEO-konsulten. Den personen bör ha tid att fokusera på SEO-arbetet, en öronmärkt budget för eventuella kostnader och mandat att se till att saker blir gjorda, oavsett vilken intern avdelning som berörs.

Interna silos har havererat fler SEO-projekt än något annat.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Först bör man se till att organisk söktrafik faktiskt är rätt kanal att satsa på (tro det eller ej, jag har stött på många företag som tror sig behöva satsa på SEO, fast det egentligen inte varit rätt läge). Man bör också fundera på hur man ska integrera SEO-arbetet i ens övriga arbete med digitala kanaler.

Det blir aldrig bra när man anlitar SEO-hjälp bara för att man hört att man bör "göra SEO".

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Pedagogisk: vi måste många gånger förklara relativt svåra tekniska begrepp till icke tekniska personer.
  • Noggrann: vi måste vara konsekventa i hur vi gör saker och vad vi säger så det inte uppstår förvirring.
  • Nyfiken: det händer mycket inom SEO och vi måste ständigt hålla oss uppdaterade. Dessutom behöver vi vara nyfikna på våra kunder och deras branscher.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag hade en kund som skulle göra om en del av sin sajt. Kunden gav mig full kontroll över hur det skulle göras, med SEO som prioritet. Alla sidor och allt innehåll skapades, strukturerades och optimerades baserat på sökbeteende och teknisk SEO. Sidorna fick en ökning av organisk trafik på 400%, bara två månader efter lansering! Vi gick från att ranka på ungefär 5 sökord till att ha över 60 relevanta sökord som rankade på Googles första sida!

För kunden blev det ett tydligt bevis på att SEO är värt sin väntan.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Sandra Mellqvist kontakt

Sandra Mellqvist ingår i WGP's team av expertkonsulter i Stockholm. Hon älskar att utveckla företags digitala närvaro och utgår alltid från kundens behov. Sandra har flerårig erfarenhet av SEO och marknadsföring, bland annat från sin tid på Nordic Morning.

Sandra på LinkedIn
e-post: sandra.mellqvist@wgp.se

Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible
Niklas Aronsson, SEO-expert på TopVisible

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få experttipsen direkt till din inkorg!

Hej Niklas!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2019?

Om besökarna gillar din sida, kommer Google också göra det. Det har blivit mer och mer fokus på att innehållet ska tillfredsställa besökaren. Alltså blir saker som video och bild allt viktigare, även för den organiska rankingen.

Den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Att det är något avancerat som kräver en djup, teknisk kunskap.

SEO är en tävling om förstaplatserna på Google. Det gäller att vara så bra förberedd som möjligt och förstå sig på reglerna.

Den största utmaningen som SEO-konsult?

Just som konsult så handlar det nog om att få kunden att förstå arbetet. Vissa tror att SEO handlar om att trycka på några knappar, utföra lite voodoo och sen är det klart.

SEO är ett arbete som aldrig tar slut, och det är inte alltid lätt att få kunderna att förstå det.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Allt för många fokuserar på en snygg hemsida. Det är mycket viktigare att ha en smart hemsida! Som företag bör man först och främst fundera på vad syftet är med hemsidan och därefter planera för att innehållet ska tilltala både nya och befintliga kunder.

Titta på konkurrenterna, försök ta reda på varför de rankar bättre.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

KPIer... i en perfekt värld. Men i alla fall målsättningen med SEO-investeringen. Det är alldeles för ofta företag kommer till oss med en budget för SEO, utan att ha någon aning om vad de vill åstadkomma… Det är också viktigt att...

...ta hjälp av en SEO-konsult innan utvecklingen av en ny hemsida påbörjas...

... och inte när sidan är klar. Då sparar ni med all sannolikhet både tid och pengar.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

  • Smart: Du måste tycka om att tänka. Det är nog det absolut viktigaste.
  • Tävlingsinriktad: Eftersom SEO är en tävling så gäller det förstås att vilja bli så bra som möjligt.
  • Vilja att lära nytt: Att studera och hålla sig uppdaterad är också väldigt viktigt! Det som var aktuellt för ett år sen kanske är helt ointressant idag.

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Jag har hjälpt FN med World Food Programme vilket jag förstås är väldigt stolt över. Annars är det väl egentligen alla stora sökord man har lyckats med, genom olika strategier. Att nå den där förstaplatsen på ett sökord som är värt miljontals kronor är alltid lika tillfredställande, oavsett om det är för en kund eller för egen räkning.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Niklas Aronsson kontakt

Niklas Aronsson kallar sig själv för en "digital dinosaur". Han sysslade med SEO redan under Altavista-eran. Niklas har ett affärsmässigt tänk när det kommer till sökoptimering och älskar att jobba med udda branscher. Han har bland annat lyckats ranka flera Viagra-sajter. Dessutom är han världens bästa coach – sidenote 😉

Niklas på LinkedIn
e-post:niklas.aronsson@topvisible.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som frilans. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar