Hälsa och framgång i mitt företagande

7 saker jag slutat göra

När det kommer till vanor vi mår bra av och framgången i vårt företagande så finns det inte en ”one-size-fits-all”. Det som funkar för mig kanske inte alls funkar för dig, och tvärtom. Här delar jag med mig av några saker jag slutat att göra för en bättre hälsa i min vardag och i mitt företagande.

1. Ställa klockan

Det finns en hel drös ”framgångsböcker” som delar med sig av hemliga ”recept” för framgång. Vakna 05 på morgonen varje dag. Ut och jogga 30 min på morgonen. Osv osv. Det låter så övertygande när man läser dessa tips så jag bestämde mig för att ge det ett försök. Fast forward en vecka. Kroppen sa ifrån. Det går inte att försöka få plats i någon annans mall för "framgång", och om du försöker så lovar jag att det kommer det kännas så himla olustigt och att det kommer att klia och skava i hela kroppen. Varför? För att du ska tar dig ur och hittar ditt eget sätt att vara och leva på.

På senare tid har jag insett och accepterat att min kropp mår bäst av att vakna naturligt. Det vill säga utan hjälp av en väckarklocka. Amen herregud, tänker du. Hur får jag saker och ting gjort?

Jo, jag tror inte på att pusha kroppen och forcera den till en viss rutin.

Kroppen vet när den är utvilad och kommer att vakna naturligt när den fått sin dos av återhämtning. Titta bara på naturen och djuren. Det är ingen som hetsar och har bråttom. Allt tar sin tid.

2. Ta jobbsamtal innan kl 10

Okej, så på senare tid har jag fått in en vana att meditera och utöva Qigong på morgonen. Det tillåter min kropp att vakna och landa i nuet. Det ger mig ett lugn och fokus som jag bär med mig resten av dagen, vilket gör att jag kan hantera stress och oväntade utmaningar med större lätthet. Visst låter det som en dröm?

Jag tycker också om att ta god tid på mig när jag äter frukost, för det är också något jag insett att min kropp mår bra av, att få i sig lite mat på morgonen. Det finns de som hoppar över frukosten helt, och tar en kaffe på jobbet istället. Det är helt okej så länge det funkar för dig och din kropp mår bra av det.

För min del är min morgonstund helig. Jag avsätter tid för den och tar därför inte heller emot några jobbsamtal innan klockan 10.00.

Take it or leave it – hälsan kommer först!

Vill du hänga med på min resa som nystartad företagare? Signa upp till mitt nyhetsbrev för att ta del av alla läckerheter som bara väntar på att få avslöjas!

3. Kolla mejlen efter arbetstid

Det fanns en tid jag kollade mejlen på måfå. Det kunde vara bland det första jag gjorde på morgonen eller på kvällen, några timmar innan läggdags. Jag vet inte hur jag fick in den vanan. Antar att jag var så inne i min ”jobb-bubbla” att jag inte riktigt var medveten om vad jag höll på med.

Tack och lov så har jag blivit klokare med åren. Numera kollar jag min mejl 1–2 gånger om dagen, oftast en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen – och det räcker gott och väl! Mina kunder är lika nöjda och jag är mindre stressad. Win Win! Eller i alla fall Win till mig 😉

4. Träna på gym

Okej, denna har varit klurig. Jag har tränat på gym i princip regelbundet sedan 2006 (vi snackar 14 år!?). Det har alltid varit ett sätt för mig att skaka av stress, frustrationer och andra ”jobbiga” känslor. Att få en tränad kropp har mer varit en bonus.

På senare tid har jag känt mig allt mindre pepp på gymmet. Det har varit svårt för mig att acceptera då gymmet varit en så pass naturlig del av min vardag. Jag brukade träna i en timme varje dag. Springa på löpband och köra styrkeövningar. Men nu har jag börjat känna att lusten och entusiasmen för gymmet som träningsform minskat allt mer.

Jag befinner mig i en ny fas i livet.

Min kropp vill röra sig på ett annat sätt, och i en annan miljö.

Jag har egentligen aldrig varit glad för gymmiljön i sig och den ”tuffa attityden” som sitter i väggarna. Jag föredrar faktiskt att träna när jag har gymmet för mig själv haha. Men hur som helst – jag har sagt upp mitt gymkort!

På våren och sommaren kommer jag endast träna utomhus. Jag ska också köpa mig en mountainbike då jag älskar att cykla och vistas i naturen. Wiihoo! Detta känns som helt rätt move. Livet är för kort för halvhjärtade aktiviteter. Om det du gör inte får ditt hjärta att sjunga så är det inte värt din tid. Period.

5. Ta ”nej” personligt

När du är företagare (eller frilans för den delen) behöver du vänja dig vid att få ”nej”. Lösningen du erbjuder är säkert jättebra men det är inte alla som är beredda på att investera i just din lösning. Det kan bero på flera saker. Antingen så har du inte kommunicerat ditt värde tillräckligt tydligt (dvs hur din tjänst kan lösa det problem kunden upplever), eller så har du gjort det men kunden förväntande sig en annan (läs ”lägre prissättning”). Båda exemplen kommer att resultera i ett ”nej” och det är helt okej för...

Alla kunder är inte bra kunder, och alla kunder är inte rätt för dig.

När du själv är övertygad om värdet du tillför, och när du känner en genuin stolthet i din unika person och din lösning, så kommer du också känna dig tryggare i att ta ett ”nej”. Med lite is i magen kommer du se att det FINNS kunder som ser ditt värde, och som är villiga att investera i just din hjälp. Så lita på mitt råd. Tacka nej till dina halvhjärtade matchningar för att ge plats åt dina helhjärtade soulmate kunder. De finns där ute, jag lovar.

6. Kolla Instagram i telefonen

Okej när det kommer till tidstjuvar så har Instagram definitivt varit den största boven för min del. Jag har länge inbillat mig att jag har koll på läget och att jag kan låta bli om jag vill, men gång på gång kommer jag på mig själv att jag återigen blivit distraherad från det jag egentligen skulle göra.

Sedan jag startade företag har time management blivit allt viktigare för mig.

En lösning för mig har varit att ta bort Instagram-appen från telefonen för att endast använda desktop versionen. Det gör att jag fortfarande har möjlighet att komma åt innehållet och få en uppdatering om ”det senaste” (om jag så önskar), samtidigt som det hindrar mig från att fastna där alldeles för länge. Smart va?

Vill jag publicera egna bilder och stories så kan jag alltid ladda ner appen igen (om än tillfälligt), eller publicera via Later eller någon annan tredjepartstjänst vilket faktiskt innebär att jag inte behöver logga in på Instagram över huvud taget. Svårare än så är det inte. Antingen så inför du en lösning på ditt problem eller så fortsätter du att beklaga dig över den konstanta bristen på tid. Du väljer.

7. Kritisera min multitask natur

Under sommaren gick jag hos en coach och fick för första gången bekanta mig med någonting som heter Human Design. Det är ett system byggt på astrologi, numerologi, kvantfysik och en rad andra läror och teorier.

Utifrån din födelsedata kan du få reda på vilken av de fem olika design typerna du tillhör. Var och en har ett unikt sätt att fungera på, samt unika gåvor och utmaningar, så kallade ”shadows”. Varje typ har också en unik strategi som guidar vårt beslutsfattande och våra handlingar.

Min strategi är exempelvis att låta förfrågningar och nya möjligheter att komma till mig, för att i nästa steg svara/reagera. Att syssla med kalla samtal eller aktivt sälj/initiering av samarbetsmöjligheter funkar alltså inte för mig då det går emot min ”energiska natur”.

Låter det flummigt? Jag fattar. Du kanske inte alls tror på sånt här men

För mig har detta varit en fantastisk insikt som hjälpt mig att förstå och acceptera mig själv på ett helt nytt sätt.

Jag är också okej med att ha flera projekt igång samtidigt och att hoppa över steg i min skapelseprocess. När jag befinner mig i flow går det snabbt. Det funkar bättre för mig att köra på för att senare gå tillbaka och finjustera istället för att fastna i detaljpill och ta död på kreativiteten.

Det känns så befriande att veta att detta tillhör mitt multitaskande, idésprudlande och blixtsnabba sätt, och att jag inte är ensam.

Min coach är ett exempel på att det inte är något ”fel” utan att det tvärtom går att bygga upp ett väldigt framgångsrikt företag när man lever och agerar efter sin unika design. Hör av dig om du vill veta mer och ta reda på vilken human design typ du är. Det är helt gratis, jag lovar.

Jag hoppas att jag med detta inlägg inspirerat dig till att se över dina vanor och hitta nya sätt att må bättre i din vardag, och i ditt företagande. Dela gärna med dig av vad som funkar bäst för dig och vilka ändringar du kanske redan gjort för en bättre hälsa 🙂

Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev för att få konkreta tips från min företagsresa och allt som pågår behind the scenes!

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

2 Comments

Lämna en kommentar