content marketing misstag

Gör du dessa 7 content misstag?

De flesta företag förstår idag att content marketing är nyckeln till förtroende och mer sälj. Ändå är det allt för många som sabbar sin stund i rampljuset. Är du en av dem?

Här sammanfattar jag 7 vanliga content misstag och VAD du kan göra istället.

1. Du missbrukar användningen av call to actions

Call to actions är bra men när de används för ofta kan det skada relationen till dina potentiella kunder. Marknadsföring handlar om att skapa ett förtroende och det blir svårt att göra det när dina följare alltid känner att du förväntar dig något i gengäld. Det är bra att bjuda på gratis och utbildande innehåll men om du avslutar alla dina inlägg med en Call to action känner din målgrupp att det alltid finns en hållhake, och då kan de aldrig känna sig helt avslappnade och trygga i relationen med dig. Dessutom tvingar du de att ständigt fatta ett beslut ("Ska jag klicka på knappen eller inte?") vilket blir väldigt tröttsamt i längden. Är du en CTA-fantast råder jag dig att tagga ner och börja använda dina uppmaningar mer sparsamt.

När är det lämpligt att använda CTA:s?

CTA:s bör främst användas till det innehåll som skapas för Desire-steget i kundresan, dvs när din målgrupp fått så pass stort förtroende för dig att de är positivt inställda till att ge dig något tillbaka.

2. Du driver trafik till icke-relevanta sidor

När vi surfar är vårt tålamod minimalt och när något inte motsvarar våra förväntningar så drar vi. Allt för många företag slarvar med relevansen och länkar till sidor som inte matchar användarens förväntningar. Innan du spenderar tusentals kronor på annonsering bör du säkerställa att relevansen är träffsäker. Sanningen är att du förlorar pengar på att skjuta alldeles för brett. Helst ska rubriken i annonsen motsvara rubriken på sidan osv. Det måste finnas en röd tråd och en stor igenkänningsfaktor längs hela vägen, annars riskerar du att tappa besökare.

3. Dina formulär är avskräckande

Vi har alla sett dem. Formulären som består av flera frågor och fält att fylla i. Puuuuhh... De flesta känner genast ett stort motstånd och känner ”Nej, jag har inte tid att fylla i detta nu”. Därför bör du endast fråga om namn och e-post i första steget. Ha endast ett fält för ”Namn” och skippa ett fält för efternamn såvida det inte är absolut nödvändigt. På så vis låter du personen själv välja om de vill fylla i sitt efternamn eller inte. Kom ihåg att du alltid kan komplettera med fler uppgifter i efterhand – när du väl äger kontakten och kan kommunicera med dem.

Vilka formulär funkar bäst?

De formulär som absolut funkar bäst är så kallade ”multi-step conversion”-formulär där du presenterar en fråga i taget, i flera korta steg. Typeform har just en sådan lösning och är ett superbra verktyg jag själv använder. Deras interaktiva och snygga formulär sänker tröskeln och gör det för en gångs skull kul att fylla i uppgifter. Testa själv vetja 😉

4. Du har otydliga Call to actions

Knappar konverterar i regel betydligt bättre än text-länkar. Ska du ha en CTA så bör du ha en tydlig och snygg knapp i en lockande färg. Men det är inte bara utseendet som spelar roll. Placeringen av knappen är också viktig. En bra tumregel är att besökaren ska kunna identifiera din CTA inom 3 sekunder. Kan de inte det vet de inte vad de ska göra och lämnar troligtvis sidan. Tydlighet är viktigt och du behöver visa besökaren vad du vill att de ska göra, dvs vad nästa steg är.

5. Ditt innehåll är dåligt strukturerat

Det finns många bra artiklar där ute men alldeles för få personer som faktiskt tar sig tiden att läsa dem. Vårt läsbeteende på nätet är intressant då de flesta väljer att ”plocka russinen ur kakan”. Det betyder att de flesta ”skimmar” igenom sidan och plockar ut det som intresserar just dem.

Därför är strukturen av ditt innehåll A och O om du vill behålla läsaren på din sida. Ett vanligt fel är att ha alldeles för långa textstycken och 0 underrubriker. Det tvingar besökaren att läsa hela texten, vilket tyvärr många struntar i att göra. Satsa istället på flera korta stycken och tydliga underrubriker. Då har du större chanser att behålla läsaren.

6. Ditt ordval är trist och svårsmält

Sanningen är att de texter som blir mest lästa är de som innehåller ett enkelt och lättillgängligt språk. Våra hjärnor är lata och vi vill ta till oss information snabbt och enkelt. Studier visar att engagemanget är stört bland texter som är skrivna på en mellanstadie nivå (yes, that's true). Facktermer och akademiska ord kan låta fancy och få dig att framstå som ”kunnig och kompetent”, men om ditt mål är att behålla dina besökare på sidan bör du satsa på ett språk som kräver minimal ansträngning.

7. Du har alldeles för många länkar

Länkar kan vara bra när du vill bjuda på fördjupande och relevant innehåll men de kan också förvirra och leda bort besökaren i onödan, och alldeles för tidigt. När du läser en text med massa länkar tvingas du ständigt fatta massa beslut – "Ska jag klicka på länken eller inte?" Detta kräver tankekraft även om det ofta sker omedvetet. Det blir också distraherande för läsaren som vill ta till sig innehållet i texten.

Ju tidigare de klickar sig bort, desto mindre innehåll tar de del av. Dessutom kan sökmotorerna tolka det som att ditt blogginlägg inte är tillräckligt relevant eller värdeskapande för besökaren eftersom de väljer att lämna sidan.

Hur använder jag mig bäst av länkar?

Var selektiv med din länkning och länka endast där det är nödvändigt och till innehåll som ger ett mervärde. Du bör också ha ett SEO-tänk så du länkar sökord som skickar länkkraft till andra viktiga sidor.

Känner du igen dig i något av misstagen?

Dela med dig av dina tankar och tips i kommentarerna längst ner 🙂

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

2 Comments

  1. Tack
    Värdefulla o bra tips. Det är lätt att göra misstag.
    Vi håller på för fullt att bygga förtroende.

    1. Tack Fredrik, vad fint att höra! Ja, det är lätt att göra content misstag. Speciellt när det kommer till överanvändningen av ’Call to actions’.

      Kikade på er nya hemsida, snyggt!

Lämna en kommentar