google analytics spårning

Så får du en korrekt konverteringsspårning av Google Ads – Google Analytics update

Kanske har du fått en uppmaning från Google Analytics om att uppdatera till tagen “gtag.js”? Och nu kanske du undrar vad det innebär och om det är något du behöver ta action på? I denna korta guide får du svar på vad gtag.js är, varför det är viktigt att uppdatera och hur du gör det på snabbast/enklast sätt.

Använder du den senaste spårningskoden i Google Analytics?

gtag.js introducerades 2013 och är den senaste versionen av Google Analytics spårningskod. Den gamla som heter "analytics.js" uppdateras inte längre. Så om du vill vara säker på att din spårning återger korrekt statistik bör du fortsätta att läsa 🙂

Vad är fördelarna med den nya spårningskoden gtag.js?

Med den nya tagen kan flera olika spårningskoder (t.ex. en för Google Analytics och en för Google Ads) slås ihop till att endast bli en kod. På så vis blir det lättare att integrera tredjepartskoder (spårning via t.ex. Google Ads, Facebook, Vimeo) och man slipper hålla koll på flera olika koder på sin hemsida. Flera koder på hemsidan tynger för övrigt ner sajten och kan påverka laddningstiden negativt.

Exempel två spårningskoder: en för Google Analytics och en för Google Ads:

spårningskod i google analytics

Exempel på en spårningskod för både Google Analytics och Google Ads:

exempel gtag.js tag

Man kan säga att gtag.js är en förenklad version av Google Tag Manager (GTM) – där du på ett och samma ställe kan skapa och hantera spårning via flera olika nätverk och plattformar (t.ex. Google Ads, Facebook och Vimeo).

Om du installerar Google Analytics på en ny hemsida, bör du alltid välja gtag.js framför analytics.js då den senaste tagen ger dig fler möjligheter.

Använder du den gamla spårningskoden "analytics.js"?

– Då riskerar du att gå miste om korrekt konverteringsspårning av Google Ads.
En bakgrund till behovet av en ny spårningskod i Google Analytics är att Safari och Apple infört nya begränsningar för spårningen. Det gör att du går miste om konverteringsdata från Google Ads om du använder den gamla spårningstagen i Google Analytics. Det gör att din statistik för antalet konverteringar via annonserna kan vara missvisande. Se detta YouTube-klipp som förklarar mer om den senaste spårningskoden i Google Analytics.

Så tar du reda på om du använder den gamla spårningskoden "analytics.js"

Gå till hemsidan du vill undersöka -> högerklicka på sidan -> och välj "inspect". När du får upp källkoden slår du tangentkommandot "cmd + f" för att komma till en sökruta så du kan söka direkt i koden. Skriva analytics.js i sökrutan och slå enter. Om https://www.google-analytics.com/analytics.js dyker upp i koden betyder det att du fortfarande använder den gamla spårningskoden.

Så här ser det ut när en hemsida använder den gamla spårningskoden analytics.js

spårning google analytics

Hur uppdaterar du lättast till den senaste spårningskoden i GA (gtag.js)?

  1. Om du använder Google Tag Manager (GTM)
    Om du använder Google Tag Manager och skickar data till Analytics därifrån behöver du inte ta någon action. Den globala site tagen (gtag.js) är gjord för dem som inte använder Tag Manager som ett sätt att göra det lättare att koppla på spårning av andra tjänster.
  2. Om du inte använder Google Tag Manager (GTM)
  3. Om du inte använder Google Tag Manager och vill vara säker på att din spårning av Google Ads och andra tjänster fungerar korrekt, bör du antingen sätta upp spårning via GTM eller uppdatera till den nya spårningstagen gtag.js. En migrering till den nya tagen innebär dock att alla sidors spårningskod behöver uppdateras vilket är ett ganska omfattande arbete.

Du väljer alltså ett av följande två alternativ:

  • Alternativ 1. Om du vill börja använda GTM -> Sätt upp spårning via Google Tag Manager
  • Alternativ 2. Om du inte vill använda GTM -> Migrera från analytics.js till gtag.js – (se guide). Om du vill gå över till spårning via GTM efter att du uppdaterat till “tag.js” ska det enligt Google vara smidigt att göra det då man slipper skapa om all spårning på nytt i tag manager.

Google Tag Manager vs Google Analytics

Vad är skillnaden?
Om du vill kunna spåra mer än Google Ads och det du kan se i Google Analytcis, t.ex. även klick av knappar, hur länge någon tittar på en video, hur långt de scrollar på sidan etc. så är det bättre att sätta upp spårning via GTM direkt. En migrering till den senaste tagen (alternativ 2 ovan) innebär ett omfattande arbete som troligtvis endast blir en tillfällig lösning. Med GTM får du dessutom en mer detaljerad spårning och förståelse av användarbeteendet jämfört med endast GA. Läs mer om fördelarna med GTM.

Vad är Google Tag Manager?

Fördelar:
Google Tag Manager är ett gratis verktyg som gör det enkelt att koppla på spårning utan krav på att kunna kod/anlita utvecklare. Du kan uppdatera konverteringsspårning, site analytics, remarketing och mycket mer – på ett och samma ställe.

Några exempel på vad du kan spåra med Google Tag Manager:

  • Händelser (länkklick, PDF nedladdningar, "add to cart"-klick, "remove from cart"-klick)
  • Scroll djup: ger dig en indikation om hur mycket av ditt innehåll besökarna faktiskt tar del av och är intresserade av.
  • Hur många som lämnar ditt formulär: ger dig en djupare förståelse till varför besökaren lämnar ditt formulär (vilket det senaste ifyllda fältet var)
  • Övergiven kundvagn: hur många som lämnar chekouten utan att genomföra ett köp
  • Hur många som tittar på dina video-klipp och hur länge de tittar
  • Alla exit länkklick: vilka länkar besökaren klickar på när de lämnar din hemsida (särskilt användbart om du sysslar med affiliate marketing)

Slutsats

Om du vill vara säker på att din spårning återger korrekt statistik behöver du antingen använda Google Tag Manager, eller uppdatera den gamla spårningstagen i Google Analytics ("analytics.js") till den nya som heter "gtag.js" (Global Site Tag). För att en uppsättning av Google Tag Manager, alternativt en migrering till en ny tag ska bli rätt, rekommenderas att du tar hjälp av konsultexpertis. Det är en engångsinvestering som behöver göras förr eller senare om du vill vara säker på att din spårning och statistik fungerar korrekt.

Dela gärna inlägget med andra som behöver få rätt på sin Analytics spårning 🙂

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar