SEO expert Måns Gullberg

Måns Gullberg – SEO-intervju

Måns Gullberg
Head of SEO, Modifinder AB

Inte tid att läsa nu? Signa upp till mitt nyhetsbrev och få tipsen direkt till din inkorg!

Hej Måns!

Vad är ditt bästa SEO-tips för 2020?

Numera är det ganska stora skillnader mellan vad olika sajter behöver för att ranka bra på sina sökord i just sin nisch. Ett bra tips är att noggrant analysera de konkurrenter som rankar i toppen på sökorden som din sajt fokuserar på. Prova något nytt och experimentera dig fram till vad du tycker är en bättre helhetslösning än vad dina konkurrenter har åstadkommit. Kombinera analysen tillsammans med ett bättre genomförande helt enkelt och...

Lägg lite extra fokus på de små detaljerna.

Vad är den vanligaste missuppfattningen om SEO?

Tidsaspekten/investeringen som krävs för att nå ett mål inom SEO är en väldigt vanligt förekommande missuppfattning. Det kan skilja sig ganska rejält och ibland ta lång tid innan något händer i rankingen. Även den välinformerade kan ha svårt att greppa detta.

Vad är den största utmaningen som SEO-konsult?

Att anpassa sig till olika projekt, skulle jag tro är den största utmaningen för de flesta. Det krävs mer tid att vara insatt, följa utvecklingen och pinpointa vad som är viktigt och mindre viktigt än föregående år. Detta i kombination av att växla mellan olika SEO-projekt som kan skilja sig åt markant är en stor utmaning. Så har det väl egentligen alltid varit men det känns ändå som att tempot ökat ganska rejält.

Vad kan företag göra för att få bäst effekt av sina SEO-insatser?

Företag som har anlitat hjälp av en SEO-konsult/-byrå kan definitivt förbättra effekten genom att själv engagera sig i processen och de insatser som görs. Eftersom de oftast kan sin nisch bäst är det en god idé att komma med egna idéer utifrån den kunskap de tagit del av genom sin SEO-leverantör. I de flesta fall är detta ett lyckat recept.

Vad bör företag tänka på innan de anlitar SEO-hjälp?

Jag rekommenderar att man tar en titt på "How to hire an SEO", ett klipp på YouTube från 2017 som fortfarande är högst aktuellt, där Googles Maile Ohye går igenom vad man bör tänka på innan man anlitar SEO-hjälp. Ett annat tips är att inte heller fråga konsulten eller byrån efter referenser, utan att istället försöka hitta dessa själv, för att få ett så ärligt uttalande som möjligt.

Vilka är de tre bästa egenskaperna hos en SEO-konsult?

Jag hade egentligen velat nämna fler än tre egenskaper men de tre främsta jag tycker beskriver den ultimata SEO-konsulten är:

  • Kreativitet
  • Analytisk förmåga
  • Envishet

Beskriv din drömkund eller ett SEO-projekt du är extra stolt över!

Drömkunden för mig är ett företag som redan har ett starkt varumärke fast med en undermålig sajt rent SEO-mässigt. Det finns då stora möjligheter för mig som konsult att generera positiva resultat och öka deras trafik på kort tid med färre medel än om det t.ex. hade varit ett nystartat företag.

Vill du ta del av fler intervjuer? Skriv upp dig på min e-post lista och få kommande expert-tips direkt till din inkorg!

Intervju Måns

Måns är en entreprenör och SEO-expert. Sedan några år tillbaka driver han SEO-byrån Modifinder AB i Malmö. Sökmotoroptimering och webb är det han tycker är allra roligast och i rollen som head of SEO får han syssla med det han älskar varje dag!

Måns på LinkedIn
e-post: mans.gullberg@modifinder.se

Hej!

Sandra Wasserman

Sandra Wasserman

Digital strateg & SEO-konsult

Sandra heter jag och det är jag som driver denna blogg. Här delar jag med mig om tankar och tips kring digital marknadsföring och livet som företagare. Skriv upp dig på min e-post lista om du vill ta del av exklusiva tips och råa hemligheter! Ses där 😉

Mer från bloggen

Alla inlägg

Relevanta inlägg

Lämna en kommentar