Få lägre annonskostnader med SEO
Ibland pratas det om Google Ads och SEO som två skilda öar. Konsulter och byråer snöar in på sina respektive expertområden och ibland missar man att se det stora perspektivet. Den viktigaste frågan vi bör ställa oss är, "hur kan Google Ads och SEO samverka för bästa möjliga lönsamhet?"
SEO och Google Ads har mycket gemensamt. I båda fallen handlar det om att:
- 1. Tillfredsställa användarens behov
- 2. Få en hög placering i sökresultatet och
- 3. Att driva trafik (klick)
Google bedömer en och samma sak: användarens upplevelse. Ju bättre upplevelse du kan leverera, desto större chanser till en bättre ranking.
Ju starkare relevans, desto lägre annonskostnad
Det finns flera faktorer som påverkar din annonsplats och hur mycket du behöver betala för varje annonsklick (CPC). Mätvärdet ”Quality Score” (kvalitetsvärde på svenska) är enkelt förklarat ett poängssystem Google använder sig av för att värdera din sidas relevans och kvalité. Ju sämre landningssida annonsen länkar till, desto större annonskostnader.
Vill du ta del av fler 'no bullshit' marknadsföringstips? Signa upp till mitt nyhetsbrev.
Vad är Quality score?
Quality score mäts på skalan 1–10 och styrs av flera olika faktorer, men allra viktigast är att landningssidorna och annonserna håller en hög kvalitet. Det finns en direkt koppling mellan sökord, annons och landningssida. Relevansen är allra viktigast och det bör finnas en röd tråd från annonsen till innehållet på sidan. Väl på sidan påverkar exempelvis textmängd, laddningstid och sajtstruktur din sidas kvalité.
I slutändan handlar det om hur länge användaren bestämmer sig för att stanna på din sida och hur värdeskapande ditt innehåll är.
Bättre användarupplevelse = lägre annonskostnader
Allt för ofta ser jag annonser som länkar till generella landningssidor. Om du exempelvis annonserar på sökordet "badkläder dam" bör du länka till en sida om just badkläder för damer, och inte till en generell kategori eller till startsidan. Det förutsätter att du har en sida som är SEO-anpassad för sökordet "badkläder dam". Annonsen behöver också vara anpassad för just det sökordet.
En SEO-anpassad annons och sida förstärker relevansen och förbättrar användarupplevelsen – vilket har en direkt inverkan på din ranking potential.
Egentligen är sökmotorfilosofin ganska enkel. Vi får inte glömma att Google är ett företag som har som högsta prioritet att tillfredsställa sina kunder (= användarna),
... därför blir de sidor som folk finner mest användbara även de sidor som premieras i sökresultatet.
Optimera dina sidor för SEO innan du börjar med Google Ads
Sätter du igång med Google Ads innan du har väl optimerade sidor med kvalitativt innehåll kommer du behöva buda mer för en högre annonsplacering. Dåligt optimerade sidor och en bristfällig användarupplevelse (bristande relevans och exempelvis en seg laddningstid), ger dig ett sämre Quality score, vilket har en direkt inverkan på ditt annonsbud och därmed din annonskostnad.
Man kan se det som att SEO lägger grunden till en bra användarupplevelse och att Google Ads hjälper till att driva in mer trafik, snabbare.
Hur vet du om din sida har en god användarupplevelse?
En god användarupplevelse har du om en besökare får svar på det han eller hon behöver. Då tolkar Google det som att ditt innehåll upplevs som relevant och värdeskapande vilket ger dig pluspoäng. Läs min artikel "Mäta SEO" för att få reda på vilka mätvärden Google tittar på när de avgör din hemsidas användarupplevelse.
Vill du att din annonsering ska ge mer än vad den kostar?
Då bör du se till att ditt innehåll är kvalitativt och SEO-anpassat innan du sätter igång med Google Ads. Annars är risken att pengarna tickar iväg väldigt snabbt och att din annonsbudget blir onödigt kostsam.