5 SEO-trender du måste ha koll på
Google gör ständigt nya uppdateringar. Gamla SEO-taktiker förlorar sin verkan och nya trender tar form. Här kommer en sammanfattning av fem viktiga SEO-trender att ha koll på just nu:
- Förstå din målgrupp och deras avsikter
- Använd strukturerad data
- Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
- Förbered för voice search
- Håll koll på dina användares engagemang
1. Förstå din målgrupp och deras avsikter
Utifrån användarnas beteende kan Google numera förstå avsikter. Förr räckte det att optimera för sökord. Idag behöver vi optimera för user intent (”användarens avsikt” på svenska).
Användarnas behov och förväntningar skiljer sig åt beroende på vilken sökfras de googlar efter. En person som söker på frasen ”åka på semester” förväntar sig inspiration och tips på resmål. Gör vi en egen sökning ser vi att sökresultatet för ”åka på semester” består av just inspirerande artiklar och tips.
Vad är användaren ute efter?
User intent handlar om att förstå användarens avsikter och anpassa innehållet till varje sökord. Är de ute efter utbildande innehåll? Vill de jämföra produkter? Eller är de ute efter att köpa någonting?
En person som söker på ”SEO tips” är exempelvis ute efter tips från blogginlägg eller guider jämfört med någon som söker på "sökoptimering google pris" som troligtvis redan bestämt sig för att anlita hjälp.
Vissa sökord är mer "konverteringsstarka än andra. "köpa vinterjacka" är ett exempel på ett sökord som genererar Google shopping annonser och länkar till e-handelssajter. "varm vinterjacka herr" är också ett konverteringsstarkt sökord då någon som söker på det specifikt är ute efter en varm vinterjacka till en man.
Frågor att ställa sig för optimering av user intent:
- Vilket innehåll förväntar sig en person som söker efter en särskild sökfras?
- Genom vilket format föredrar de att konsumera innehållet? Text, bild, video eller audio?
Idag räcker det inte att ha en hemsida som uppfyller alla krav vad gäller optimering och textkvalité. Om inte innehållet tilltalar målgruppen, det vill säga om du inte ger användaren det hen vill ha, blir det svårt att kamma hem en topplacering.
Lär dig att förstå ett sökords user intent:
- Sök efter ett ord eller en fras som du vill ranka på.
- Vilket innehåll rankar högst? Är det jämförelsesajter, fördjupande bloggar eller e-handelssajter?
- Matchar din hemsida samma typ av innehåll och format?
- Om inte – gör om eller skapa en ny sida som matchar användarens förväntningar. Om Google till exempel visar jämförelsesajter i topp 10 resultaten, så är det just en jämförelsesida du behöver skapa.
2. Använd strukturerad data
Strukturerad data är, enkelt uttryckt, organiserad data. Vi kan också kalla det för en strukturerad samling av information. Inom SEO-världen innebär strukturerad data att man implementerar någon form av märkspråk på en webbsida.
Strukturerad data – ett komplement till HTML
De flesta är bekanta med HTML. Med hjälp av HTML-taggar vet webbläsaren hur informationen i taggen ska visas upp. En rubrik med taggarna "heading 1" säger till webbläsaren att rubriken ska visas i formatet för rubrik 1 – vilket är den primära och viktigaste rubriken på sidan. Men HTML-taggen ger ingen information om vad texten faktiskt betyder. Det är därför det är viktigt att använda sig av sökord i rubriker så att sökmotorerna och användaren snabbt kan förstå vad texten handlar om.
Används för att presentera information direkt i sökresultatet
Strukturerad data används för att hjälpa sökmotorerna att förstå innehållet bättre så de kan presentera relevant innehåll till användaren. Genom att förstå innehållet kan de hämta information att visa direkt i sökresultatet. Rich snippets, rich cards, carousels och knowledge boxes är exempel på Google-funktioner som använder strukturerad data.
Användning av strukturerad data ger bättre synlighet
Sökmotorernas mål är att göra det så enkelt som möjligt för användaren att hitta information. Med hjälp av strukturerad data kan användaren ta del av information direkt i sökresultatet (utan att behöva klicka sig vidare). Effekten blir en bättre användarupplevelse. Hemsidor som använder strukturerad data belönas därför av Google och får bättre synlighet i sökresultaten.
Fördjupning
Strukturerad data använder schema.org-vokabulär
Google, Bing, Yahoo! och Yandex använder schema.org som uppmärkningsverktyg för strukturerad data. Syftet är att ha ett konsekvent språk som alla sökleverantörer kan känna igen.
Du behöver inte lära dig någon ny kod då hemsidor med märkspråk använder HTML. Den enda skillnaden är att man lägger till så kallade schema.org vokabulär. Några exempel är Person, Place, Event, Organization, Product, Review, Review-aggregate, Breadcrumb, Offer, Offer-aggregate.
Olika information kräver olika uppmärkningar
Det finns olika typer av information som kräver att viss typ av data märks upp. För ett evenemang måste du till exempel ange evenemangets namn, plats och startdatum. En webbansvarig för en filmsajt kan till exempel använda schematypen ”movie” och egenskaper som director och genre i webbplatsens HTML-kod.
Fördjupning: Lär dig hur man använder strukturerad data.
3. Höj din expertis, auktoritet och trovärdighet
Idag räcker det inte att publicera välskrivna blogginlägg. Det spelar ingen roll hur bra du skriver om Google inte får bekräftat att ditt innehåll är värdefullt (dvs att andra hemsidor länkar till det, och att det sprids i sociala medier).
Äg ett område och bygg upp ett förtroende
Google lägger stor vikt vid hemsidor som är auktoritära. De premierar hemsidor som lyckats bygga upp ett stort förtroende. Det handlar om att bli expert på ett ämne och äga det. Du själv behöver inte alltid vara experten som talar. Om du vill kan du ta hjälp av andra auktoriteter. Huvudsaken är att du har den hemsida personer väljer att vända sig till när de vill fördjupa sig inom ett visst ämne.
Tips för att höja din auktoritet:
- Intervjua ledande personer inom din bransch och hänvisa till statistik och information på andra trovärdiga hemsidor.
- Ta hjälp av anställda inom företaget. Hur kan du få fler att dela med sig av sin expertkunskap?
- Backlinks (länkar från andra hemsidor) är det sökmotorerna främst tittar på när de avgör en hemsidas auktoritet. Skaffa fler relevanta länkar från olika och trovärdiga domäner.
Tips! Med gratisverktyget från Moz kan du se hur många backlinks du har och vilka hemsidor som länkar till din domän.
4. Förbered för voice search
Voice search har inte riktigt fått så stort genomslag som folk förväntat sig, men enligt flera SEO-experter är det en trend som kan komma att bli allt viktigare i framtiden.
Vad är voice search?
Voice search är röstsökningar som görs via en smart phone eller en smart högtalare, till exempel Google home. (Sedan oktober 2018 går Google home att styra på svenska).
Används för "vad"-, "var"- och "hur"-frågor"
Det som är viktigt att tänka på gällande röstsökningar är att de oftast används för längre söktermer. Folk som använder röststyrning är ute efter snabba svar på specifika frågor. Ofta inleds frågorna med ”Vad är…”, ”Var ligger…” och ”Hur…”.
Så optimerar du ditt innehåll för voice search:
- Fokusera på long tail-sökord. Genom att inkludera long tail-sökord i ditt innehåll ökar du dina chanser att ranka i voice search. Med long tail-sökord menas längre sökfraser som består av två eller fler ord.
- Se till att ha en FAQ-sida. Röstsökningar används ofta för korta och koncisa svar. Google hämtar därför ofta svar från just FAQ-sidor.
- Sträva efter en stark länkprofil. Eftersom röstsökningar i regel endast återger ett sökresultat är det viktigt för Google att veta att användaren får ett trovärdigt svar. Därför är det till stor fördel om din hemsida har ett gott rykte och många relevanta länkar från andra domäner.
5. Håll koll på dina användares engagemang
Googles viktigaste uppgift är att tillfredsställa sina användare. De vill veta om dina besökare finner ditt innehåll användbart eller inte.
Mätvärden som indikerar engagemang har därför blivit allt viktigare för SEO. Bounce rate, average session duration och time spent on site är tre mätvärden som Google börjat titta närmare på. Lär dig mer om mätvärden för SEO.
Fortsätter besökarna att utforska din hemsida?
En hög bounce rate (avvisningsfrekvens) innebär att dina besökare besökt din hemsida men inte klickat sig vidare. Kanske har det inte erbjudits något relaterat innehåll? Eller så var det inte tillräckligt intressant? User experience (användarupplevelsen) kan ha en stor inverkan på din avvisningsfrekvens. En besökare stannar inte länge om din sida laddar länge och/eller har en rörig struktur. Du kan läsa mer om "avvisningsfrekvens" i blogginlägget mäta SEO.
Hur många aktiva sessioner har din sida?
Session duration (genomsnittlig sessionslängd) är den genomsnittliga tiden som dina besökare spenderat på din hemsida. Ju längre sessionslängd, desto intressantare innehåll anser Google. Det kan vara bra att känna till att den genomsnittliga sessionslängden för organisk trafik är 53 sekunder och för direkt trafik ligger genomsnittet på 1 min och 50 sek. Du kan läsa mer om "genomsnittlig sessionslängd" i blogginlägget mäta SEO.
Hur länge stannar snittbesökaren?
Average time on page (genomsnittlig tid på sidan) indikerar hur lång tid dina besökare spenderat på din hemsida. Teorin är att ju längre tid besökaren spenderar på din sida, desto större intresse har hen för innehållet. Om besökaren stannar kvar på sidan betyder det i regel också att innehållet varit relevant. Sökmotorerna tittar på mätvärdet för att undersöka hur bra din hemsida är på att attrahera relevant trafik. Du kan läsa mer om "genomsnittlig tid på sidan" i blogginlägget mäta SEO.
Åtgärder för bättre engagemang:
- Satsa på att ge din potentiella besökare all information han eller hon kan tänkas vara intresserad av.
- Inkludera relaterade sökord, bjud på fördjupande innehåll och länka till annat relevant innehåll.
- Fundera på vilka följdfrågor din besökare kan tänkas ha efter att de fått svar på sin första fundering.
SEO är under ständig förändring och i takt med att Googles algoritmer utvecklas, uppkommer också nya trender. En sak som är säker är att det gäller att fokusera ännu mer på användaren. Skifta fokus från enskilda sökord till ett större helhetstänk kring ditt innehåll som matchar din målgrupps förväntningar och behov.
Vill du ta reda på om SEO är rätt satsning för dig? Beställ en gratis SEO-analys och få reda på vilka sökord du syns på idag och hur konkurrensen ser ut.